Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Sunday, October 25, 2015

Discovering Atjeh: Day 3 Part 3 (Pantai Lok Nga, Kubah Kampung Gurah) dan Finale!

Pantai Lok Nga

Ye. Pantai ini juga dilanda Tsunami dulu. Dan letaknya mengadap Lautan Hindi. Menitis air mata GB di sini. Hatitisu... gitulah...

#alFatihahtoMH370

Pantai ni happening banget! Walau masih awal petang, tapi sungguh ramai orang kat sini. Takpe, cerita banyak pun tak guna. Kita tengok gambar ajelah ek!

Oh, by the way. Di sini GB ditegur 2 orang lelaki untuk kali kedua di Aceh ni. Kononnya nak tanya jalan. Gile pe tanya jalan kat tepi pantai.

Dan disebabkan GB blur plus sibuk nak amik gambo, maka takde pape pun berlaku. Sekian.

Ni bukan Jitra Kedah tau!!





Kite chop satu wakaf, duduk di situ sambil makan dan skodeng.



Ini edamame. Eh tak... soya lah!!

Stended lah minum ni kat Indo.

Durian crepe pun ado! Sama macam kat Malaysia.
 Dan sekodeng!











Kita di approach oleh seorang lelaki yang buat bisnes pemandu pelancong. Dia tengha bawak satu keluarga dai Jitra yang tengah duduk duduk makan kat wakaf tak jauh dari wakar kitorang. Kalau ada sesapa nak ke sana boleh la contact ye.


Kubah Kampung Gurah

Cantik pemandangan ke Kampung Gurah. Tapi last-last baru tau Supir tak berapa tau jalan ke lokasi kubah. maka kena lah bertanya.. Sambil tu melilau la mata mencari apa yang menarik.








Akhirnya sampai. Alhamdulillah.

Cerita menarik tentang kubah ini. Sewaktu Tsunami, kubah ni tercabut dari masjid asal yang letaknya beberapa kilometer dari sini. Dan terapung dibawa air. Dan ada seorang bernazar, kalau Kubah tu nanti mendarat di tanahnya... akan dia wakafkan tanah itu.

Berat kubah tu 80 tan. Berat kan? Of course. Made of concrete. Tapi sebelum fikir yang mistik-mistik... GB nak bagi tau... kubah tu ada ruang udara yang membuatkan ia terapung bagai pelampung walaupun berat. Ada 7 orang menumpang di situ sewaktu tsunami dan kalau tak silap mereka semua terselamat.

And again, nothing will happen without Allah's will. :)

Nak tau berapa tinggi air masa tu? Lebih tinggi dari pokok kelapa macam gambar berikut...






























Alhamdulillah selesai entries Aceh. Namun GB fikir nak buat satu lagi entri Aceh untuk letak gambar-gambar yang tak termasuk dalam entri-entri sebelum ni. Sebelum proceed dengan entri Siem Reap pulak. Dan satu lagi entri lepas Siem Riep.

Aiyoo... banyaknya hutang!!!



4 comments:

  1. Cik GB, saya kalau ke sini, suka nak tengok sudut2 tembakan Cik GB. Aaa... girang saya tau :). Thanks.

    ReplyDelete
  2. Kami suami isteri selalu teringin nak ke Acheh ni. InshaAllah satu hari nanti. Btw, looking at the dome structure, masih bagus. Terpisah sikit je dari rebar2 tue, maksud saya di bahagian apron.

    ReplyDelete
  3. Belum.pernah sampai lagi ke Acheh ni..boleh tahan gak orang ramai kan kat pantai tu..

    ReplyDelete
  4. Suka tengok gambar pemandangan sawah yang ada pokok kelapa....tapi tak ada padinya....

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D