Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Sunday, November 23, 2014

Dari Kokdiang ke Jogja - 2.1 (Dieng Plateau Area, Central Java)

Time ni pukul 5 pagi. Dah solat Subuh dah... Heheheh


Hari kedua bermula awal. 6 pagi kitorang dah siap. Turun bawah, tengok Decky dah ada dah... Punctual betul mamat nih!

Harini destinasi kita adalah jauh. Dieng. Decky cakap perjalanan dalam 3-4 jam. Dieng ni tanah tinggi macam kat Cameron Highlands tuh... Maka suhunya jugak nyaman. Kalau tengok kat internet ada yang pakai glove bagai tapi bila tanya-tanya balik Decky, GB boleh bayangkan suhunya macam kat Cameron Highlands je...

Untuk perjalanan hari ini, Decky bawak pembantu, Lilik - yang kelakar orangnya!

Jom mula gerak. Kite layan dulu macam mana Jogja dan orang-orangnya ya. 


Suami yang menggendong anak. Teringat kata-kata Anniek (my Hollander roommate kat Jogja), 'Indonesian guys are very caring, very soft to their kids'. Aha. Cewek Belanda ni dah terpikat dengan cowok Indonesia!

Penjual koran.

Ayam naik moto spotted!
Indahnya lah Jogja ni. Kiri kanan padi. Macam Kokdiang pulak raasanya (walaupun sebenarnya Kokdiang tu GB belum penah sampai lagi. Hehehe)
Kereta kuda spotted!
Kat sini pun ada Nusa Indah?? Ingat kat JB je ada. Hehehe~
Senibina berciri candi kat roundabout. Tapi roundabout ini bukan roundabout. Tak payah pusing dia kalau nak masuk simpang. Itu yang GB paham lepas terjerit-jerit tengok kereta tak pusing pun benda tu untuk masuk simpang. Fungsinya cuma sebagai sculpture di tengah jalan. Heheh
Kambing naik motor spotted!

Ok. Dah tiba waktu perut ini berkeroncong. Nak breakfast! Jam dah pukul 7.25 pagi. Sepanjang jalan kite makan juga lah, jajan yang dibeli semalam, air mineral tapi mana cukup kan?? I need coffee!! Right now! Maka kite pun stop jap for breakfast. For a very rare Javanese breakfast. Heh heh heh!

Dipilih dipilih!!!

Jadi, saya pilih ini. Kerabu suhu. Belut goreng. Dan sejenis lauk yang dibuat dari kelapa dan rasanya manis-manis, Rasanya? OK.
Dan kopi saya. #kecewalagi
Belut goreng. Heh heh heh. Makan abis tak tinggal apa pun.
Tauhu berinti bakso. Ok yang ini sedap!!
Tapai

Kaler ijo
Tempe goreng
Amacam? Rare tak?? Heh heh heh!!!

Ada orang tengah layan peminat. Spotted!
Lepas ni barulah aman nak teruskan perjalanan. Lepas ni kite mula melalui jalan berbukit yang agak sempit sampai GB jadik saspen gila... Tapi selainnya adalah pemandangan sepanjang jalan yang indah sangat!!!

Banyak tanah pertanian di Jogja nih
Sawah padi!
Dan masjid yang banyak berada di sana sini. Oh ya, kalau datang Jogja dan terlupa bawa telekung...usah risau. Musolla siap dengan telekung ada di mana-mana.
Some 'art' spotted. Ok. I must tell that this is sarcasm.

Ada landslide. Sebenarnya agak cuak jugak, lagi-lagi jalannya sempit...
Ladang kobis tepi jalan!
Bersusun tong gas 3kg nih!




Orang perempuan di sini kalau membonceng moto memang begini
GB memang teruja dengan ladang berteres-teres nih



Bapak polisi spotted!

Lalu pekan apa entah namanya...

Wahh...ada sesiapa nak hantar anak-anak belajar kat sini?

Bas dan lori di tengah-tengah jalan sempit

Kerja

2 anak aja??

Tol

This kind of 'art' at the back of lorry is normal here

Background ada gunung tinggi. Kagum! Suka!! Subhanallah....
 Dah tak larat dah nak tulis captions. Baca jelah gambar-gambar yang GB taruk ni eh. By thus time dah tak jauh dah Dieng tuh...



                                                                                                                             





Dan eh...dah sampai!! Alhamdulillah....

Pak-pak supir kitorang terus berenti tepi jalan dan mintak kamera dan suruh kitorang posing. Ahahaha!!!                     


Ini Lilik. Decky? Next entri. Hehehe
 Ini lah keje Lilik bila kamera dapat ke dia. Adoihhhh!!










So. Kat Dieng ni apa je yang ada? Next entri eh!!

14 comments:

  1. Ala..takut la nengok belut tu. Apa rasa dia eh?

    ReplyDelete
  2. hahahha puas tgk gambar dari blog GB, blog si singa tuh, pasni nk skodeng blog CPL lak
    hahahha
    tapai hijau tu arwah nenek saya buat pun kaler hijau tau!
    di indonesia
    tahu dia wajib makan
    sebab sedap
    dan mcm2 versi ada

    ReplyDelete
  3. Saya ingat GB asal Kokdiang... bukan rupanya. Belut tu tak sanggup gue nak telan... hehe

    Anyway... suhu kat Dieng tu memang nyaman banget...

    ReplyDelete
  4. Belut tu sebenarnya adalah anak2 belut kan...? Halus2 jer akak nengok. Rangup yer dik. Tapi akak kecur nengokkan tempe tu...waddddduuuhhhhhh!!!!

    ReplyDelete
  5. hahhahaaaaaaaa!
    kangen pada Lilik!!!!

    ReplyDelete
  6. Saya suke semua 'spotted' shots!
    1- Suami yang menggendong anak.
    2- Penjual koran.
    3- Ayam naik moto.
    4- Kambing naik motor.
    5- Ladang kobis.
    6- Tong gas comel.
    7- Teres padi.
    8 - Garfield! :)

    Dan yg saya paling suka, yg pose ankle crossover tu lah :)

    ReplyDelete
  7. lama xsinggah sini...wah GB jln2 mkn angin ye...syok3x...
    yg plg akak xthn tgk belut melingkar tu....he3x.....adeh...

    ReplyDelete
  8. Ayam himpit2 naik motor kesian .. takut lemas tu yg keluar kepala kat celah2 :D

    Eh terperasan ada Kak Anash Blogger tersohor di situ :D

    Makanan dia memang menarik.. pemandangn kampung ... seronok ni kalau nak dpt jalan2... Bila la boleh ke Indon ni huhuhu..

    ReplyDelete
  9. Suka pemandangan makanan dan pesekitaran
    Belut kalau kat mesia, gB makan tak?
    Akak mmg tak makan.. Tp kalau org tak bgtau akak makan..

    ReplyDelete
  10. suka..suka..suka..gambar2 dalam entri yang membuatkan kami ikut mengembara sekali..i want more........!! :D

    ReplyDelete
  11. Gua dah komen belum.. Pasal tempe tu ... Ada org ckap buleh jadi putih .. Gua lupa siapa

    ReplyDelete
  12. hahahahah...
    iya..kangen sama Decky..ehhh Lilik
    ahhaahah
    banyak betul pose depan pintu gerbang Dieng

    oh itu teh susu banyak nakal!!!

    spotted moments are awsome !

    PS: memandai je time traveller kata akak blogger sohor?
    gB lagi tersohor lah dik..heheh

    ReplyDelete
  13. alamak..belut goreng..berpintal pulak tu adooi!!!

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D