Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Wednesday, July 11, 2012

Matahari yang tak statik

The silhouette of Caesalpinia ferrea (Leopard tree, Brazilian Ironwood)

Bagi yang biasa tengok matahari, pasti akan perasan yang matahari ni tak statik. Maksudnya, tempat naik matahari yang kita tengok mungkin bukan Timur yang sebenar, begitu jugak tempat tenggelamnya, mungkin bukan Barat yang sebenar. GB nak eksplain pun tak reti, tapi pendek kata gini lah...

Kalau ke tempat yang tak biasa (siang), GB akan tentukan arah kiblat berpandukan arah naik atau terbenamnya matahari. Tapi disebabkan matahari sendiri tak statik, kadang-kadang kite tak boleh terlalu bergantung kepada matahari untuk tentukan arah kiblat. 

Kena cek balik dengan kompas. Tapi kalau dalam keadaan darurat GB guna jugak matahari tuh. Yakin dan teruskan solat. InsyaAllah...

Basically, arah kiblat bagi kita kat Malaysia ni terletak di antara arah Utara dan Barat. Cemana nak tau mana Utara mana Barat? Itu yang kene tengok matahari ye...

Secara tepatnya, arah kiblat di Malaysia adalah 292° 30' 00".

*

Tapi yang sebenarnya bukan matahari yang tak statik, sebaliknya bumi yang paksinya tak tetap. Sesuka hati je nak salahkan matahari kan?

P/S: Pernah gak belajar tengok arah utara selatan timur barat, dan arah kiblat guna bintang. Tapi kompius-kompius gak la...still tak terer.

25 comments:

  1. Entah la tk prasan plk..biasa tgk masjid or surau je kt mana arah kiblat..

    ReplyDelete
  2. mana pegi logo bunga kat gambar tu?

    ReplyDelete
  3. er..
    ada orang ingat matahari naik dari belakang mesjid besi !!

    ReplyDelete
  4. Akak tak pandai nak tengok kompas.. Ada kompas, tapi tak pernah gunakan.. GB boleh ajar tak cmner nak guna kompas..? Buat entry khas yg berkaitan kompas, boleh..?

    Kalau pergi mana2, solat berpandukan arah kiblat yg sedia ada kat lantai atau siling...

    ReplyDelete
  5. kalau pi bilik hotel yg tak de arah kiblat, biasa akak b'pandu'n pd mana jatuhnya bayang2.. tapi kalau hujan & mendung, tawakal je la... hihihi

    ReplyDelete
  6. Tapi itulah cara orang tua2 tengok arah kkiblat, sudah terdidik sejak kecik2 lagi begitu. Sekarang kalau pergi mana2 bawak je kompas kerana sudah terkena. Solat ikut arah kiblat yang tertampal sekali pergi ke surau kiblatnya ke arah lain pulak lari 180 darjah...isshhkkk...

    ReplyDelete
  7. Mak ni jangankan nak tetap arah matahari, tengok kompas pun tengok macam tu ajela... ;-)

    ReplyDelete
  8. sama lah kita..js biasanya tengok matahari atau kompas utk tentukan arah kiblat...

    ReplyDelete
  9. betul tu, saya sejak kecil perasan, kalau awal tahun matahari tu kuar kat satu area , di hujung tahun atau pertengahan tahun dia dah lari kat tpt lain sikit (tp masih di ssblh timur), sama juga tempat turun mentari tu...

    ReplyDelete
  10. eh jap...saya dah komen lum eh? hihihi...

    ReplyDelete
  11. aku perasan masa pagi tadi GB...tapikan tak lah perasan yg dia tidak statik.

    alamak....menakutkan pun ada dah ni.mcm matahari mau terbit dari barat plak.

    ReplyDelete
  12. tak sure la kalau berpandukan matahari macam tu. takut silap. selalu kalau tak tau tanye orang tak pun ikut sign je. :)

    ReplyDelete
  13. Saya suka tengok bulan....


    Err...lari topik kah?

    ReplyDelete
  14. ha ah... yer yer... betul. :)

    ReplyDelete
  15. Akak kena pakai kompas la nak tentukan kiblat. Kalau pakai tengok matahari satgi tah ke mana2 akak ngadap, bukannya reti, heheh.

    ReplyDelete
  16. Tak statik mcm tu ok le kalau ia betul2 berlaku...kalau tukar arah.....pehhhh

    ReplyDelete
  17. GB..aada org kata ikut bintang 3dilangit waktu mlm kalo nak tau arah kiblat selain kompas n matahari..ape2 ponmemang kene tawakal kan gb..

    ReplyDelete
  18. acu tak berapa pandai nak agak arah kiblat kalau berpandukan matahari :)

    ReplyDelete
  19. haa yg guna bintang tu ada ust don ajar ritu..last2 lupa lagi...hurmm nak kena belajo semula..nice picca gb :)

    ReplyDelete
  20. fuh terer la kalau boleh tgk pakai bintang.kan bersepah? =D

    ReplyDelete
  21. Cantik gabungan sunrise/sunset dgn pokok.

    ReplyDelete
  22. Kakak matahari pagi perasan sebab kadang nampak berada tepi bangunan yg selalu kita lalulah, kadang macam bergerak jauh.. kalau senja tak pernah perhati sebab dalam rumah...

    ReplyDelete
  23. ya...awal th,tgh th,hujung th...lain posisi dan keadaannya...awal th,jam 7 pg masih gelap gelita,tgh th...jam 7 dah terang benderang...

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D