Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the real source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Tuesday, April 10, 2012

Vallaris glabra pertama GB dah berbunga!!! (UPDATED)

Bunga kesidang. GB terbaca di sini yang bunganya kalau dicium siang dan malam boleh ubati sengal badan.
Kalau dibuat mandi pulak sangat bagus untuk orang yang stroke atau lumpuh. Ada yang ada maklumat lain pasal ni? 

Vallaris glabra kata orang Latino. Tapi orang kita panggil bunga kesidang aje. Ada jugak yang panggil bunga kerak nasik. Orang Melaka pulak jadikan pokok ni bunga rasmi diorang.

*

Sebenarnya GB beli pokok bunga ni dah dekat setahun dulu. Tapi setahun tu jugak dia cuma berdaun je, taknak berbunga. Pastu bila tanya-tanya member, member cakap cer cantas sikit pastu taruk baja. GB pun cuba. Pastu, 2-3 bulan kendian...tadaaa! Keluar dua gugus (betul ke gugus?) bunga. Dan yang dalam gambo tu adalah yang pertama-tama sekali kembang. Pagi tadi sebelum pi keje snap nih. Happy okeh!

**

Kenapa GB suka bunga ni? Sebab bau dia wangi...persis daun pandan! Bila cium tu rasa cam nak makan je sebab wangi sangat! Tapi jangan la makan pulak~

P/S: Misi mencari pokok yang berbunga putih masih diteruskan. Bunga cina, melur, bunga sundal malam, Plumeria pudica. Tapi paling susah nak cari Tunbegia kaler putih. Isk!

82 comments:

  1. Cantik - hmmm kesidang ye namanya

    Kakak ada bunga raya putih GB.. tapi itulah kakak punya nie daun banyak bunganya tak boleh harap...

    ReplyDelete
  2. GB org melaka eh?

    bunga kesidang memang susah nak berbunga kalau tak dijaga betul2...huhuhu!
    eh,mcm kaklong ni suka sngt tanam bunga..kehkehkeh!

    ReplyDelete
  3. kesidang yang wangi sangat...saya suka pokok boleh membesar dan memanjat je.....
    orang klate panggil bunga tikam seladang

    ReplyDelete
  4. Ni bunga tikam seladang ore kelate panggil..dulu ms kecik2 sy suka petik bunga ni tepi jalan waktu blk dari mengaji..sebab mak saya suka letak dalam telekung yg digulung2 ngan sejadah, nanti wangi bau telekung tu..:)

    ReplyDelete
  5. pos sundal mlm satu kat sy klu jumpa...

    ReplyDelete
  6. Minat yg warna putih ye..merah tak suka ke?

    ReplyDelete
  7. lorrr GB mmg peminat bunga rupanya...padan la nama pun GB =)

    ReplyDelete
  8. ooo macam ni bunga kesidang..seriyes mmg tak pernah jumpa seblom nih, nice sharing :)..then nk mtak tlg GB kut2 tau nama bunga kat entry lama ni.. harap2 gb tau nama dia, akk nk google pn tak reti nak taip apa..hihi..

    http://herba-tihara.blogspot.com/2012/04/bunga-bulu-bulu.html

    ReplyDelete
  9. Tunbegia kaler putih org kita panggil bunga apa?

    ReplyDelete
  10. Salam GB,

    Lama Auntie tak singgah sini semenjak blog auntie hilang senarai rakan2 blogger, lepas auntie cuba buat balik perlahan2.

    Bunga Kesidang tu auntie pun ada tanam, sukakan baunya yang lebih kurang bau daun pandan.

    ReplyDelete
  11. @Kakzakie

    kat rumah saya ada bunga raya putih. kerap betul berbunga sampai tak tau bila masa terbaik utk cantas. dan panjang dah dahan dia~

    ReplyDelete
  12. @kaklong
    tak...gb org kedah.

    tapi mmg betul susah nak berbunga tuh~

    ReplyDelete
  13. @azam

    sbb takde space maka saya akan cantas dia jadikan pokok renek je. dah ada tempat memanjat kang saya biar dia memanjat pulak~

    ReplyDelete
  14. @Nida Mohd

    buat bunga rampai, tabur kat dalam lemari - mesti wangi kan?

    ReplyDelete
  15. dah berbunga.. bestnya.. hehee

    sy cgdkan bunga lili... best per..

    ReplyDelete
  16. @EE

    pos gambo je boleh?

    dah pernah tanam bunga tu. tapi taknak hidup la. akar dia kene makan semut. kuciwaaa~

    ReplyDelete
  17. sy bunga x pandai tanam..spider lily bunga putih gak kot tp bunganya sesekali je ada

    ReplyDelete
  18. @Nieda

    yg merah pun suka. tapi kat taman lain la. nanti lari konsep. hihihi~

    ReplyDelete
  19. @Tihara

    saya dah bagi namanya. :D

    *

    saya masih belum cari sundal malam yg kat blog akak haritu. tak sempat singgah nursery lagi~

    ReplyDelete
  20. @Kunang-Kunang

    welcome back auntie. saya perasan ada bunga ni kat umah auntie (yg saya tgk dalam blog)

    ReplyDelete
  21. GB,umah akak ada jugak bunga ni...baunya sampai ke rumah jiran sebelah bila angin bertiup...terutama waktu malam/awal pagi...
    akak selalu cantas ranting2...buang semua daun...boh baja..pastu yg keluar adalah bunga yg sgt lebat...

    ReplyDelete
  22. Oo... wangi macam pandan tapi tak boleh dimakan ek?

    kalau sebagai perasa dalam bubur kacang, sedap tak?

    ReplyDelete
  23. GB acik pun suka..memang wangi..mewangi setaman kalau dah kembang semua nanti

    ReplyDelete
  24. bunga kesidang ekk...tak pernah didengari oleh ku...huhu..

    tapi mmg cantik gambar bunga tu..

    ReplyDelete
  25. Monster dtg menyerang..GB gb boleh x ajar EE fotografi bagai..mmg betul2 buta fotografi ni..haahhahaha...

    ReplyDelete
  26. Ha kalau nak bg bunga giat berbunga senang je,tabur panadol yg dah ditumbuk2 kat dlm pasu....Jgn gelak sbb mak EE dah try..mmg berkesan...

    ReplyDelete
  27. ooo.. ini rupanya bunga kesidang
    [baru ku tahu! ahahha]

    ReplyDelete
  28. impress dgn GB yg hafal semua nama bunga dan nama saintifiknya sekali :)

    ReplyDelete
  29. Saya pun suka bunga ni sebab baunya sangat wangi

    ReplyDelete
  30. tumpang tanya kakak hensem...apa motif mencari bunga2 berwarna putih.....ahakz

    ReplyDelete
  31. As salam GB,
    Bunga kesidang ni di Kelantan org panggil tikam seladang bunga kerak nasi. Bunganya antara bunga berbau harum yg saya suka.

    p/s : Bunga kaler putih kalo GB nk cari dan tnm ialah melati, jeliti, susun kelapa. Tunbegia yg GB maksudkn tu spesis Thunbergia ke?

    ReplyDelete
  32. Tahniah!! hehehe...cantik suci bersih je :)

    ReplyDelete
  33. cantinya gamabr..pakai kamera dslr ke..
    blogwalking..... nice blog and entry....
    http://ammarzahraa.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. putih nnpk cantikkan...

    selamat bercuti gB...

    ReplyDelete
  35. wahhh...dia dulu buat entry ni.
    hehehe

    bunga kesidang ni dkt rmh sy pon br berbunga GB.sebelum ni pon xberbunga.bila dah trim dan cantas sket br dia keluar bunga.

    sejiwa lah kita...
    bestkan rumah br harummm...

    *** tengah dok pikir nak buat pergola tak buat2 lagi! pokok dah nak memanjat dah ;)

    ReplyDelete
  36. tunbegia purplepon cantik jugakk.. ihiks

    ReplyDelete
  37. laaa ini ke bunga kesidang? masa kt asrama dulu, ade dorm namanye bunga kesidang..x pnh tau bunganye gini

    ReplyDelete
  38. bila pokok kesidang dah berbunga, kenalah pergi ke persidangan ekk hehehe ...

    ReplyDelete
  39. Salam..

    Saya nak 2 gugus bunga tu boleh ? Bagi la kat saya as souvenir .. Huhu

    ReplyDelete
  40. salam

    akhirnya ada hasilkan...cuma lambat je..begitulah kehidupan..ada kalanya perlukan perubahan :)

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum GB,

    Pokok bunga raya putih tak cuba tanam ka GB.....daunnya pun berguna jugak...

    ReplyDelete
  42. org melaka buat apa dgn bunga ni

    ReplyDelete
  43. rumah akk banyak bunge ek??

    gmbr2 yg sebelum ni pun..akk amek dekat rumah akk ke??

    ReplyDelete
  44. arwah ayah sy panggil bunga ni..bunga tikang ladang hahahaha...Dulu ms sy kecik2 ayah sy tanam pokok bunga ni..lambat berbunga. tp bila berbunga..mmmm wangi!

    ReplyDelete
  45. @Fatin Mraz

    kalao kat melesia ni tak lain tak bukan spider lily aje a~

    ReplyDelete
  46. @Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

    kalau ikut spider lily tu kire easy maintenance gak tuh~

    ReplyDelete
  47. @Kamsiah

    saya dah pegi tgk entry tu kat blog akak. mmg ohsem!

    ReplyDelete
  48. @Aku

    boleh! tapi dgn syarat.

    kalau mabuk kang jgn cari aku!

    ReplyDelete
  49. @Acik Erna

    itu la...bau dia sweet, lembut...tenang...

    takde ke perfume yg nak pakai bau kesidang ni ek?

    ReplyDelete
  50. @EE

    ah ngadelah EE. buta fotografi kohnon!

    ReplyDelete
  51. @EE

    errr...pokok tak ngantuk ke letak panadol?

    ReplyDelete
  52. @h4ni3


    dokter mmg jarang nak tau pasal pokok. hahaha!

    ReplyDelete
  53. @jeBateja

    hensem ko panggil aku?

    tema beb,,,tema taman. hijau putis. :D

    ReplyDelete
  54. @Adry@Daun

    yup. pesis thunbergia. yg kaler purple saya dah ada tapi tak kene konsep la pulak.

    ReplyDelete
  55. @ainnoraini

    putih nampak mcm salji atas daun. heheh~

    ReplyDelete
  56. @BitsBest

    laa...sejiwa kita.

    awak pacak la trellis kecil2an dulu kasi manjat. kite pun takde pergola bagai lagi. mungkin nanti akan cantas jadikan shrub aje.

    ReplyDelete
  57. @hajimete

    benda yang takde jugak yg dicari me... :D

    ReplyDelete
  58. @maya amir

    pernah bau wangi2 tak kat asrama dulu?

    ReplyDelete
  59. @Azizan Zolkipli

    persidangan tingkap ajelah kite. hihihi~

    ReplyDelete
  60. @Anaa

    nak cari jugak. tapi byk jumpa kaler off white. :(

    ReplyDelete
  61. @adol ihsan

    amvoiii..berzaman akak tunggu berbunga tau. hahah~

    ReplyDelete
  62. @Ros

    bunga raya putih saya dah tanam. tak berhenti berbunga. :D

    ReplyDelete
  63. @Telor Power

    depa buat bunga kebangsaan la. hahah~

    ReplyDelete
  64. @Azira Mohamad

    mesti bau dia bawak nostalgia untuk awak kan? :)

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D