Mahu tahu tentang gadisBunga?

Kengkawan

What makes your day?

Entry tertunggak 1: Pangkor & Taiping. :D
Entry tertunggak 2: Langkawi
Entry tertunggak 3: Kelantan

Blog under renovation. Kelam kabut sikit sana sini.

*

gadisbungablog@gmail.com

NI tabung nak beli senapang~

Facebook Share

Tuesday, April 10, 2012

Vallaris glabra pertama GB dah berbunga!!! (UPDATED)

Bunga kesidang. GB terbaca di sini yang bunganya kalau dicium siang dan malam boleh ubati sengal badan.
Kalau dibuat mandi pulak sangat bagus untuk orang yang stroke atau lumpuh. Ada yang ada maklumat lain pasal ni? 

Vallaris glabra kata orang Latino. Tapi orang kita panggil bunga kesidang aje. Ada jugak yang panggil bunga kerak nasik. Orang Melaka pulak jadikan pokok ni bunga rasmi diorang.

*

Sebenarnya GB beli pokok bunga ni dah dekat setahun dulu. Tapi setahun tu jugak dia cuma berdaun je, taknak berbunga. Pastu bila tanya-tanya member, member cakap cer cantas sikit pastu taruk baja. GB pun cuba. Pastu, 2-3 bulan kendian...tadaaa! Keluar dua gugus (betul ke gugus?) bunga. Dan yang dalam gambo tu adalah yang pertama-tama sekali kembang. Pagi tadi sebelum pi keje snap nih. Happy okeh!

**

Kenapa GB suka bunga ni? Sebab bau dia wangi...persis daun pandan! Bila cium tu rasa cam nak makan je sebab wangi sangat! Tapi jangan la makan pulak~

P/S: Misi mencari pokok yang berbunga putih masih diteruskan. Bunga cina, melur, bunga sundal malam, Plumeria pudica. Tapi paling susah nak cari Tunbegia kaler putih. Isk!

82 comments:

Kakzakie said...

Cantik - hmmm kesidang ye namanya

Kakak ada bunga raya putih GB.. tapi itulah kakak punya nie daun banyak bunganya tak boleh harap...

kaklong said...

GB org melaka eh?

bunga kesidang memang susah nak berbunga kalau tak dijaga betul2...huhuhu!
eh,mcm kaklong ni suka sngt tanam bunga..kehkehkeh!

azam said...

kesidang yang wangi sangat...saya suka pokok boleh membesar dan memanjat je.....
orang klate panggil bunga tikam seladang

Nida Mohd said...

Ni bunga tikam seladang ore kelate panggil..dulu ms kecik2 sy suka petik bunga ni tepi jalan waktu blk dari mengaji..sebab mak saya suka letak dalam telekung yg digulung2 ngan sejadah, nanti wangi bau telekung tu..:)

EE said...

pos sundal mlm satu kat sy klu jumpa...

Nieda said...

Minat yg warna putih ye..merah tak suka ke?

Munnafendy said...

lorrr GB mmg peminat bunga rupanya...padan la nama pun GB =)

Tihara said...

ooo macam ni bunga kesidang..seriyes mmg tak pernah jumpa seblom nih, nice sharing :)..then nk mtak tlg GB kut2 tau nama bunga kat entry lama ni.. harap2 gb tau nama dia, akk nk google pn tak reti nak taip apa..hihi..

http://herba-tihara.blogspot.com/2012/04/bunga-bulu-bulu.html

sepa said...

Tunbegia kaler putih org kita panggil bunga apa?

Kunang-Kunang said...

Salam GB,

Lama Auntie tak singgah sini semenjak blog auntie hilang senarai rakan2 blogger, lepas auntie cuba buat balik perlahan2.

Bunga Kesidang tu auntie pun ada tanam, sukakan baunya yang lebih kurang bau daun pandan.

gadisBunga said...

@Kakzakie

kat rumah saya ada bunga raya putih. kerap betul berbunga sampai tak tau bila masa terbaik utk cantas. dan panjang dah dahan dia~

gadisBunga said...

@kaklong
tak...gb org kedah.

tapi mmg betul susah nak berbunga tuh~

gadisBunga said...

@azam

sbb takde space maka saya akan cantas dia jadikan pokok renek je. dah ada tempat memanjat kang saya biar dia memanjat pulak~

gadisBunga said...

@Nida Mohd

buat bunga rampai, tabur kat dalam lemari - mesti wangi kan?

Fatin Mraz said...

dah berbunga.. bestnya.. hehee

sy cgdkan bunga lili... best per..

gadisBunga said...

@EE

pos gambo je boleh?

dah pernah tanam bunga tu. tapi taknak hidup la. akar dia kene makan semut. kuciwaaa~

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy bunga x pandai tanam..spider lily bunga putih gak kot tp bunganya sesekali je ada

gadisBunga said...

@Nieda

yg merah pun suka. tapi kat taman lain la. nanti lari konsep. hihihi~

gadisBunga said...

@Munnafendy

mmg peminat jugak la...hihihi

gadisBunga said...

@Tihara

saya dah bagi namanya. :D

*

saya masih belum cari sundal malam yg kat blog akak haritu. tak sempat singgah nursery lagi~

gadisBunga said...

@sepa

Thunbergia grandflora alba. kan?

gadisBunga said...

@Kunang-Kunang

welcome back auntie. saya perasan ada bunga ni kat umah auntie (yg saya tgk dalam blog)

Kamsiah said...

GB,umah akak ada jugak bunga ni...baunya sampai ke rumah jiran sebelah bila angin bertiup...terutama waktu malam/awal pagi...
akak selalu cantas ranting2...buang semua daun...boh baja..pastu yg keluar adalah bunga yg sgt lebat...

Aku said...

Oo... wangi macam pandan tapi tak boleh dimakan ek?

kalau sebagai perasa dalam bubur kacang, sedap tak?

Acik Erna said...

GB acik pun suka..memang wangi..mewangi setaman kalau dah kembang semua nanti

jemarisuri said...

bunga kesidang ekk...tak pernah didengari oleh ku...huhu..

tapi mmg cantik gambar bunga tu..

EE said...

Monster dtg menyerang..GB gb boleh x ajar EE fotografi bagai..mmg betul2 buta fotografi ni..haahhahaha...

EE said...

Ha kalau nak bg bunga giat berbunga senang je,tabur panadol yg dah ditumbuk2 kat dlm pasu....Jgn gelak sbb mak EE dah try..mmg berkesan...

h4ni3 said...

ooo.. ini rupanya bunga kesidang
[baru ku tahu! ahahha]

MasZuber said...

ko letak mane bunge nie Fid?

ieda said...

unik nama bunga nie kan ;)

Maya Mayana said...

impress dgn GB yg hafal semua nama bunga dan nama saintifiknya sekali :)

Yunus Badawi said...

Saya pun suka bunga ni sebab baunya sangat wangi

jeBateja said...

tumpang tanya kakak hensem...apa motif mencari bunga2 berwarna putih.....ahakz

Adry@Daun said...

As salam GB,
Bunga kesidang ni di Kelantan org panggil tikam seladang bunga kerak nasi. Bunganya antara bunga berbau harum yg saya suka.

p/s : Bunga kaler putih kalo GB nk cari dan tnm ialah melati, jeliti, susun kelapa. Tunbegia yg GB maksudkn tu spesis Thunbergia ke?

@cu SaYaNg said...

Tahniah!! hehehe...cantik suci bersih je :)

ammar zahraa said...

cantinya gamabr..pakai kamera dslr ke..
blogwalking..... nice blog and entry....
http://ammarzahraa.blogspot.com

ainnoraini said...

putih nnpk cantikkan...

selamat bercuti gB...

BitsBest said...

wahhh...dia dulu buat entry ni.
hehehe

bunga kesidang ni dkt rmh sy pon br berbunga GB.sebelum ni pon xberbunga.bila dah trim dan cantas sket br dia keluar bunga.

sejiwa lah kita...
bestkan rumah br harummm...

*** tengah dok pikir nak buat pergola tak buat2 lagi! pokok dah nak memanjat dah ;)

hajimete said...

tunbegia purplepon cantik jugakk.. ihiks

maya amir said...

laaa ini ke bunga kesidang? masa kt asrama dulu, ade dorm namanye bunga kesidang..x pnh tau bunganye gini

Azizan Zolkipli said...

bila pokok kesidang dah berbunga, kenalah pergi ke persidangan ekk hehehe ...

CiKPuaNLawA said...

salam GB...

singgah jab..hehe..

Anaa said...

rose putih takmau ke..

adol ihsan said...

Salam..

Saya nak 2 gugus bunga tu boleh ? Bagi la kat saya as souvenir .. Huhu

DrSinga said...

saya gabra...

Syira Qahira said...

salam

akhirnya ada hasilkan...cuma lambat je..begitulah kehidupan..ada kalanya perlukan perubahan :)

Ros said...

Assalamualaikum GB,

Pokok bunga raya putih tak cuba tanam ka GB.....daunnya pun berguna jugak...

Telor Power said...

org melaka buat apa dgn bunga ni

Mimi Jazman said...

rumah akk banyak bunge ek??

gmbr2 yg sebelum ni pun..akk amek dekat rumah akk ke??

Azira Mohamad said...

arwah ayah sy panggil bunga ni..bunga tikang ladang hahahaha...Dulu ms sy kecik2 ayah sy tanam pokok bunga ni..lambat berbunga. tp bila berbunga..mmmm wangi!

gadisBunga said...

@Fatin Mraz

kalao kat melesia ni tak lain tak bukan spider lily aje a~

gadisBunga said...

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

kalau ikut spider lily tu kire easy maintenance gak tuh~

gadisBunga said...

@Kamsiah

saya dah pegi tgk entry tu kat blog akak. mmg ohsem!

gadisBunga said...

@Aku

boleh! tapi dgn syarat.

kalau mabuk kang jgn cari aku!

gadisBunga said...

@Acik Erna

itu la...bau dia sweet, lembut...tenang...

takde ke perfume yg nak pakai bau kesidang ni ek?

gadisBunga said...

@jemarisuri

mekasih dunk. :D

gadisBunga said...

@EE

ah ngadelah EE. buta fotografi kohnon!

gadisBunga said...

@EE

errr...pokok tak ngantuk ke letak panadol?

gadisBunga said...

@h4ni3


dokter mmg jarang nak tau pasal pokok. hahaha!

gadisBunga said...

@MasZuber

dalam pasu babe. ;D

gadisBunga said...

@ieda

dan baunye wangiiii... :D

gadisBunga said...

@Maya Mayana

part of my job awak... :D

gadisBunga said...

@Yunus Badawi

kannn...?

gadisBunga said...

@jeBateja

hensem ko panggil aku?

tema beb,,,tema taman. hijau putis. :D

gadisBunga said...

@Adry@Daun

yup. pesis thunbergia. yg kaler purple saya dah ada tapi tak kene konsep la pulak.

gadisBunga said...

@@cu SaYaNg

macam dapat baby je rasa. ;D

gadisBunga said...

@ammar zahraa

thanks. pakai cap ayam ja.. :D

gadisBunga said...

@ainnoraini

putih nampak mcm salji atas daun. heheh~

gadisBunga said...

@BitsBest

laa...sejiwa kita.

awak pacak la trellis kecil2an dulu kasi manjat. kite pun takde pergola bagai lagi. mungkin nanti akan cantas jadikan shrub aje.

gadisBunga said...

@hajimete

benda yang takde jugak yg dicari me... :D

gadisBunga said...

@maya amir

pernah bau wangi2 tak kat asrama dulu?

gadisBunga said...

@Azizan Zolkipli

persidangan tingkap ajelah kite. hihihi~

gadisBunga said...

@CiKPuaNLawA

sila sila...

gadisBunga said...

@Anaa

nak cari jugak. tapi byk jumpa kaler off white. :(

gadisBunga said...

@adol ihsan

amvoiii..berzaman akak tunggu berbunga tau. hahah~

gadisBunga said...

@DrSinga

nah vallarisnya. :D

gadisBunga said...

@Syira Qahira

mendalam sunggoh kata kata itu~

gadisBunga said...

@Ros

bunga raya putih saya dah tanam. tak berhenti berbunga. :D

gadisBunga said...

@Telor Power

depa buat bunga kebangsaan la. hahah~

gadisBunga said...

@Mimi Jazman

ada la sikit sikit. hewww~

gadisBunga said...

@Azira Mohamad

mesti bau dia bawak nostalgia untuk awak kan? :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...