Kengkawan

What makes your day?

Tunggu. GB pasti akan curi sikit masa untuk blogwalk nanti. Sekarang busy sikit ye... :D

*

gadisbungablog@gmail.com. @ http://instagram.com/cikgb

NI tabung nak beli senapang~

Facebook Share

Tuesday, April 10, 2012

Vallaris glabra pertama GB dah berbunga!!! (UPDATED)

Bunga kesidang. GB terbaca di sini yang bunganya kalau dicium siang dan malam boleh ubati sengal badan.
Kalau dibuat mandi pulak sangat bagus untuk orang yang stroke atau lumpuh. Ada yang ada maklumat lain pasal ni? 

Vallaris glabra kata orang Latino. Tapi orang kita panggil bunga kesidang aje. Ada jugak yang panggil bunga kerak nasik. Orang Melaka pulak jadikan pokok ni bunga rasmi diorang.

*

Sebenarnya GB beli pokok bunga ni dah dekat setahun dulu. Tapi setahun tu jugak dia cuma berdaun je, taknak berbunga. Pastu bila tanya-tanya member, member cakap cer cantas sikit pastu taruk baja. GB pun cuba. Pastu, 2-3 bulan kendian...tadaaa! Keluar dua gugus (betul ke gugus?) bunga. Dan yang dalam gambo tu adalah yang pertama-tama sekali kembang. Pagi tadi sebelum pi keje snap nih. Happy okeh!

**

Kenapa GB suka bunga ni? Sebab bau dia wangi...persis daun pandan! Bila cium tu rasa cam nak makan je sebab wangi sangat! Tapi jangan la makan pulak~

P/S: Misi mencari pokok yang berbunga putih masih diteruskan. Bunga cina, melur, bunga sundal malam, Plumeria pudica. Tapi paling susah nak cari Tunbegia kaler putih. Isk!

82 penambah perisa secukup rasa:

Kakzakie said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Cantik - hmmm kesidang ye namanya

Kakak ada bunga raya putih GB.. tapi itulah kakak punya nie daun banyak bunganya tak boleh harap...

kaklong said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

GB org melaka eh?

bunga kesidang memang susah nak berbunga kalau tak dijaga betul2...huhuhu!
eh,mcm kaklong ni suka sngt tanam bunga..kehkehkeh!

azam said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kesidang yang wangi sangat...saya suka pokok boleh membesar dan memanjat je.....
orang klate panggil bunga tikam seladang

Nida Mohd said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ni bunga tikam seladang ore kelate panggil..dulu ms kecik2 sy suka petik bunga ni tepi jalan waktu blk dari mengaji..sebab mak saya suka letak dalam telekung yg digulung2 ngan sejadah, nanti wangi bau telekung tu..:)

EE said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pos sundal mlm satu kat sy klu jumpa...

Nieda said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Minat yg warna putih ye..merah tak suka ke?

Munnafendy said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

lorrr GB mmg peminat bunga rupanya...padan la nama pun GB =)

Tihara said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ooo macam ni bunga kesidang..seriyes mmg tak pernah jumpa seblom nih, nice sharing :)..then nk mtak tlg GB kut2 tau nama bunga kat entry lama ni.. harap2 gb tau nama dia, akk nk google pn tak reti nak taip apa..hihi..

http://herba-tihara.blogspot.com/2012/04/bunga-bulu-bulu.html

sepa said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tunbegia kaler putih org kita panggil bunga apa?

Kunang-Kunang said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam GB,

Lama Auntie tak singgah sini semenjak blog auntie hilang senarai rakan2 blogger, lepas auntie cuba buat balik perlahan2.

Bunga Kesidang tu auntie pun ada tanam, sukakan baunya yang lebih kurang bau daun pandan.

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kakzakie

kat rumah saya ada bunga raya putih. kerap betul berbunga sampai tak tau bila masa terbaik utk cantas. dan panjang dah dahan dia~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@kaklong
tak...gb org kedah.

tapi mmg betul susah nak berbunga tuh~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@azam

sbb takde space maka saya akan cantas dia jadikan pokok renek je. dah ada tempat memanjat kang saya biar dia memanjat pulak~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Nida Mohd

buat bunga rampai, tabur kat dalam lemari - mesti wangi kan?

Fatin Mraz said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

dah berbunga.. bestnya.. hehee

sy cgdkan bunga lili... best per..

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@EE

pos gambo je boleh?

dah pernah tanam bunga tu. tapi taknak hidup la. akar dia kene makan semut. kuciwaaa~

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sy bunga x pandai tanam..spider lily bunga putih gak kot tp bunganya sesekali je ada

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Nieda

yg merah pun suka. tapi kat taman lain la. nanti lari konsep. hihihi~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Munnafendy

mmg peminat jugak la...hihihi

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Tihara

saya dah bagi namanya. :D

*

saya masih belum cari sundal malam yg kat blog akak haritu. tak sempat singgah nursery lagi~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@sepa

Thunbergia grandflora alba. kan?

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kunang-Kunang

welcome back auntie. saya perasan ada bunga ni kat umah auntie (yg saya tgk dalam blog)

Kamsiah said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

GB,umah akak ada jugak bunga ni...baunya sampai ke rumah jiran sebelah bila angin bertiup...terutama waktu malam/awal pagi...
akak selalu cantas ranting2...buang semua daun...boh baja..pastu yg keluar adalah bunga yg sgt lebat...

Aku said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Oo... wangi macam pandan tapi tak boleh dimakan ek?

kalau sebagai perasa dalam bubur kacang, sedap tak?

Acik Erna said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

GB acik pun suka..memang wangi..mewangi setaman kalau dah kembang semua nanti

jemarisuri said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bunga kesidang ekk...tak pernah didengari oleh ku...huhu..

tapi mmg cantik gambar bunga tu..

EE said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Monster dtg menyerang..GB gb boleh x ajar EE fotografi bagai..mmg betul2 buta fotografi ni..haahhahaha...

EE said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ha kalau nak bg bunga giat berbunga senang je,tabur panadol yg dah ditumbuk2 kat dlm pasu....Jgn gelak sbb mak EE dah try..mmg berkesan...

h4ni3 said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ooo.. ini rupanya bunga kesidang
[baru ku tahu! ahahha]

MasZuber said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ko letak mane bunge nie Fid?

ieda said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

unik nama bunga nie kan ;)

Maya Mayana said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

impress dgn GB yg hafal semua nama bunga dan nama saintifiknya sekali :)

Yunus Badawi said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya pun suka bunga ni sebab baunya sangat wangi

jeBateja said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tumpang tanya kakak hensem...apa motif mencari bunga2 berwarna putih.....ahakz

Adry@Daun said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

As salam GB,
Bunga kesidang ni di Kelantan org panggil tikam seladang bunga kerak nasi. Bunganya antara bunga berbau harum yg saya suka.

p/s : Bunga kaler putih kalo GB nk cari dan tnm ialah melati, jeliti, susun kelapa. Tunbegia yg GB maksudkn tu spesis Thunbergia ke?

@cu SaYaNg said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tahniah!! hehehe...cantik suci bersih je :)

ammar zahraa said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

cantinya gamabr..pakai kamera dslr ke..
blogwalking..... nice blog and entry....
http://ammarzahraa.blogspot.com

ainnoraini said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

putih nnpk cantikkan...

selamat bercuti gB...

BitsBest said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

wahhh...dia dulu buat entry ni.
hehehe

bunga kesidang ni dkt rmh sy pon br berbunga GB.sebelum ni pon xberbunga.bila dah trim dan cantas sket br dia keluar bunga.

sejiwa lah kita...
bestkan rumah br harummm...

*** tengah dok pikir nak buat pergola tak buat2 lagi! pokok dah nak memanjat dah ;)

hajimete said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tunbegia purplepon cantik jugakk.. ihiks

maya amir said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

laaa ini ke bunga kesidang? masa kt asrama dulu, ade dorm namanye bunga kesidang..x pnh tau bunganye gini

Azizan Zolkipli said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila pokok kesidang dah berbunga, kenalah pergi ke persidangan ekk hehehe ...

CiKPuaNLawA said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam GB...

singgah jab..hehe..

Anaa said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

rose putih takmau ke..

adol ihsan said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam..

Saya nak 2 gugus bunga tu boleh ? Bagi la kat saya as souvenir .. Huhu

DrSinga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya gabra...

Syira Qahira said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam

akhirnya ada hasilkan...cuma lambat je..begitulah kehidupan..ada kalanya perlukan perubahan :)

Ros said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Assalamualaikum GB,

Pokok bunga raya putih tak cuba tanam ka GB.....daunnya pun berguna jugak...

Telor Power said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

org melaka buat apa dgn bunga ni

Mimi Jazman said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

rumah akk banyak bunge ek??

gmbr2 yg sebelum ni pun..akk amek dekat rumah akk ke??

Azira Mohamad said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

arwah ayah sy panggil bunga ni..bunga tikang ladang hahahaha...Dulu ms sy kecik2 ayah sy tanam pokok bunga ni..lambat berbunga. tp bila berbunga..mmmm wangi!

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Fatin Mraz

kalao kat melesia ni tak lain tak bukan spider lily aje a~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

kalau ikut spider lily tu kire easy maintenance gak tuh~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kamsiah

saya dah pegi tgk entry tu kat blog akak. mmg ohsem!

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aku

boleh! tapi dgn syarat.

kalau mabuk kang jgn cari aku!

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Acik Erna

itu la...bau dia sweet, lembut...tenang...

takde ke perfume yg nak pakai bau kesidang ni ek?

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@jemarisuri

mekasih dunk. :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@EE

ah ngadelah EE. buta fotografi kohnon!

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@EE

errr...pokok tak ngantuk ke letak panadol?

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@h4ni3


dokter mmg jarang nak tau pasal pokok. hahaha!

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@MasZuber

dalam pasu babe. ;D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@ieda

dan baunye wangiiii... :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Maya Mayana

part of my job awak... :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Yunus Badawi

kannn...?

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@jeBateja

hensem ko panggil aku?

tema beb,,,tema taman. hijau putis. :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Adry@Daun

yup. pesis thunbergia. yg kaler purple saya dah ada tapi tak kene konsep la pulak.

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@@cu SaYaNg

macam dapat baby je rasa. ;D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@ammar zahraa

thanks. pakai cap ayam ja.. :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@ainnoraini

putih nampak mcm salji atas daun. heheh~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@BitsBest

laa...sejiwa kita.

awak pacak la trellis kecil2an dulu kasi manjat. kite pun takde pergola bagai lagi. mungkin nanti akan cantas jadikan shrub aje.

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@hajimete

benda yang takde jugak yg dicari me... :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@maya amir

pernah bau wangi2 tak kat asrama dulu?

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Azizan Zolkipli

persidangan tingkap ajelah kite. hihihi~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@CiKPuaNLawA

sila sila...

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Anaa

nak cari jugak. tapi byk jumpa kaler off white. :(

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@adol ihsan

amvoiii..berzaman akak tunggu berbunga tau. hahah~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@DrSinga

nah vallarisnya. :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Syira Qahira

mendalam sunggoh kata kata itu~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Ros

bunga raya putih saya dah tanam. tak berhenti berbunga. :D

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Telor Power

depa buat bunga kebangsaan la. hahah~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Mimi Jazman

ada la sikit sikit. hewww~

gadisBunga said...Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Azira Mohamad

mesti bau dia bawak nostalgia untuk awak kan? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...