Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Friday, February 3, 2012

Kalau kita begitu tua-tua nanti, ada yang nak kesian tak?



GB kadang-kadang ada hati yang serupa tisu.

Bila tengok pakcik dalam gambar tu tolak basikal dia di tengah-tengah jalan waktu panas terik, GB rasa kesian pulak. Dan terus berazam takmau mak ayah kite kelihatan dalam situasi begitu nanti.

*

Bila mak ayah semakin tua, GB boleh rasa diorang rasa bertambah sunyi. Kot.

P/S: Mungkin la pakcik tu rumah dia seberang jalan aje, tapi GB ni kadang sensitip lebih. Untuk pakcik tu, semoga beliau sihat sejahtera. Peace! :D

46 comments:

  1. Amin. A good heart is a blessing. Must always keep the heart living or it'll be hard and dead.

    ReplyDelete
  2. tu la kan....hopefully, mak ayah kita tak melarat di hari tua...

    ReplyDelete
  3. Bila melihat suasan begitu, mak akan segera teringat kepada Allahyarham bapa mak... :(

    Semoga rohnya sedang berbahagia di sana. Al Fatihah.

    ReplyDelete
  4. akak penah tengok sorang tua bekerja angkat barg2 kat kedai cina...sedih sangat bila tengok dia kena marah dgn cina tak guna tu..tp pakcik tu mampu lagi tersenyum..sedih sangat,nk salahkan anak dia pn maybe dia tkde anak ato anak dia pn susah kut...tp mmg sedih..kita seksok tk tau la cane ..

    ReplyDelete
  5. Owh sama lah kte.
    Kte ckp x suka ble tgk pakcik2 makcik2 jalan sengsorang, sorong basikal gtu... Mmg teringat kat mak ayah.. tambah lak kalu tertengok pakcik2 mana2 minum kt kedai sengsorang.
    Mula la terpikir, wife dia xde ke, anak dia kemana? Waaa sedih...

    ReplyDelete
  6. salam GB.
    Acap kali juga saya terpandang situasi yg lebih krg spt dlm gambar ni.
    mungkin krn ingin elakkan org tua kesunyian maka dilanjutkan umur bersara wajib kepada 60 tahun. Jika difikir secara positif, ada kebenarannya dasar ini.

    ReplyDelete
  7. sy pun terus teringat pd arwah ayah. dia suka benor kayuh basikal macam tu keliling kampung, tak reti duduk diam, padahal dah penat bebel suruh relaks kat umah je

    org tua, tahu jelah, apatah yg duduk kampung, mana reti duduk diam, selagi ada kudrat, selagi tulah nak mengayuh keliling kampung cari rezeki, geram pun ya jugak, pasti org sangka kitaorg sengaja membiarkan, padahal dah penat bebel suruh stop kan segera

    al fatihah utk arwah ayah sy

    ReplyDelete
  8. Bapak kakak dulu pun suka naik basikal kalau ke kedai/surau....

    ReplyDelete
  9. Pakcik tu org melaka...
    (sajalah bgtau.... Sbb nampak papantanda nama jalan...)

    ReplyDelete
  10. yang penting, kebahagian dalam hati... walau diluar nampak tak seberapa, hati terasa senang. itu yang aku pelajari dari abang aku.

    ReplyDelete
  11. perangai nie sebijik mcm arwah atok saya.

    ReplyDelete
  12. setiap manusia ada rezeki dan bahagian masing2. semua dari Allah.

    ReplyDelete
  13. kekadang terasa mcm nak numpangkan kereta pada org tua yg menunggu di stesen bas...

    ReplyDelete
  14. saya memang sensitif tgk orang tua kalau keadaan daif..

    mintak sedekah ke.. compang camping ke.. kesian tgk.. saya bayangkan kalau ibu bapa saya mcm tu..

    dan kadang2 terfikir.. "mcm tu ke aku bila tua?"

    ReplyDelete
  15. selalu fikir macamana la agaknya bila diri tua nanti

    ReplyDelete
  16. acu pun sama
    cepat mengalirkan air mata setiap kali tengok orang tua yang terbiar
    terus teringat mak kat kampung :(

    ReplyDelete
  17. Kak Aina ada mak je coz ayah dah lama meninggal masa akak kecik2 lagi. Apapun sayang mak sesangat... Kalau dapat setiap permintaannya akan di penuhi. Love u mak!

    ReplyDelete
  18. Selalu berdoa mendapat anak yg boleh menjaga kita bila tua nanti.huhu.

    ReplyDelete
  19. teman nak tanya sket... GB selalu tak balik ziarah ayah & ibu... Selalu call tak?

    ReplyDelete
  20. js pun hati tisu kalau tengok org tua...sedih...skrg pun sedih tengok ayah yg semakin tua...huhu

    js sentiasa memenuhi impian mereka selagi boleh...insyaallah

    ReplyDelete
  21. I pun tak nak jadi macam tu bila tua nanti. Jadi inilah masanya 'invest' utk jaga org tua seelok-eloknya, semoga amalan baik sekarang mendapat balasan baik bila kita tua.

    ReplyDelete
  22. hubby akak selalu kata entah2 pakcik tu lg kaya ada kete besar tp lebih senang naik basikal..kita mana tau..tp akak tetap ada rasa kesian sama ngan gb..

    ReplyDelete
  23. mmber aku paling xbleh tgk makcik pakcik nenek atuk tua yg pg kedai mkn samada mkn situ or bungkus sure dia pi byrkan makanan org tua tuh walhal org tua tuh mmg duk dekat2 situ or singgah mkn.. tu blum yg kite nmpak sorong beskal bwk sayur kt seat blkg.. kadang dorg nih ok aje sbb mak aku pon suka g kebun naik beskal or naik moto patu kutip kangkung.. kalu org tgk cm mana la anak dia walhal anak bagi duit tetiap bulan haha

    ReplyDelete
  24. :'(


    nasib kita nanti taktahu cemana pula.
    sedih.

    ReplyDelete
  25. GB...perghh bunyi mcm aku panggil guru besar aku jer...

    GB jgn pikir2kan hal tua, nti cepat tua...

    ok tak faktab aku tu

    ReplyDelete
  26. kesian jugak kalo tgk pakcik2 tua still keje jadi jaga.. cleaner.. :(

    ReplyDelete
  27. acik,
    Sebiji macam arwah abah.Tiap bulan anak anak beri duit..tapi dia masih nak buat kerja...berkebun,berubat orang.Tak duduk diam.
    Favourite dia...naik basikal.Naik moto dia takut.hehe.

    ReplyDelete
  28. acik,
    Sebiji macam arwah abah.Tiap bulan anak anak beri duit..tapi dia masih nak buat kerja...berkebun,berubat orang.Tak duduk diam.
    Favourite dia...naik basikal.Naik moto dia takut.hehe.

    ReplyDelete
  29. hajar pernah menangis masa dalam kereta sebab tengok an old man bawak basikal yg carry besi-besi buruk. sedih sangat. and masa tu sangat determinied, tak nak biarkan mak abah jadi macam tu in future. Ameen~ :)

    ReplyDelete
  30. salam my dear:)

    Tengok gambar pakcik tu..teringat akak masa nak parking...ada pakcik dengan basikal kumpul kotak2 kat tong sampah...Memang akak buat2 tak nampak..toleh ke arah lain...tak sanggup tgk..simpati tgk keadaan!

    Kiranya GB dengan akak.,.lebih kureng samalah sensitipnya ekk..huhuhuh

    ReplyDelete
  31. Jaga parents kita baik2.. Apa yg mampu, kita usahakan untuk diorang..

    ReplyDelete
  32. Baiknya akak...betul kan sangat kesian

    ReplyDelete
  33. owh, lama x menjenguk mak ayah di rumah. jap lagi nak pergi la. selalu diorang yang datang sini. ( rumah kami dekat ).

    ReplyDelete
  34. saye salah seorang yg tak boleh tengok org2 tua dalam keadaan begini dan apa2 keadaan yg nmpk sgt membebankan mereka..sedih..T_T

    ReplyDelete
  35. same2!!

    sy pun cm tu.. kdg2 sedih sgt tgk org2 tua yg mcm tu.. :(

    then..berazamlah x nk mama dgn baba jd macam tu..

    akak..bz ek??

    sy tunggu enti MAULIDUR RASUL akk tau.. :)

    ReplyDelete
  36. hati saya juga selembut tisu bila melibatkan orang tua dan kanak-kanak...

    ReplyDelete
  37. Gb, dulu saya ada atok saudara yg macam ni. Sekarang dah arwah. Sayu selalu panggil dia Atuk Beskal. Sebenarnya dia bukan tak mahu naik kereta atau motor tapi dia takda lesen.Yelah, org dulu mungkin tak cukup duit nk ambil lesen. Anak anak dia semua berjaya dan senang tapi dia lebih suka ke mana mana dgn beskal tua dia tu yg jenis lama tu. Kalau dia penat mengayuh dia singgah rumah mak saya dan mak akan buatkan dia kopi secawan. Bila dah hilang dahaga dia, barulah dia teruskan perjalanan dia. So, kadang kadang ada org tua yg mmg begini. Lebih suka dengan cara dia. Dan Gb, saya rasa pakcik kat atas ni mungkin sendiri memilih berbasikal berpanasan begini.

    *Kalau saya pun sensitip juga, tapi tulah bersangka baik baik aja kan*

    ReplyDelete
  38. kawe dah lama tak balik kpg ni...rindu plak kat mak ayah....

    ReplyDelete
  39. setiap kali jumpa situasi ni.. sama jugak macam GB.. terbayang tentang emak ayah... =(

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D