Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Monday, January 16, 2012

Berseriosa lagi: Bila hampir satu dunia memikirkannya dan berkata-kata, maka doalah jadinya ia...



Tajuk entri ni adalah kesimpulan dari apa yang GB nak cuba sampaikan. Ini adalah sambungan dari entri lepas yang pasal zodiak-zodiak tu... Baca baik-baik ye pendapat GB ni...

*

Subconscious order (Arahan luar sedar)

Dipendekkan citer, GB sebenarnya ada terfikir kenapa ramalan zodiak banyak yang kena betul dengan kita. Ciri-ciri dan karakter secara basicnya adalah betul, dan kadang-kadang sangat tepat. Sometimes budak kecik yang masih toddler yang tak pernah baca pasal zodiak pun dah tunjuk ada ciri-ciri yang 'kena' tu. Haaa..nak tau apa teori GB?

When ancient people started their predictions based on the sun and the moon and the stars. Setuju tak kalau GB cakap yang di saat orang ingat horoskop bercakap tentang kite, sebenarnya kitalah yang mengikut apa yang horoskop cakap. How?

Hmm..cemana GB nak terangkan tanpa komplikated ek... Tapi dalam erti kata lain, karakter kite jadi serupa dengan horoskop adalah disebabkan cakap-cakap orang ramai? Contoh eh....bila hampir satu dunia cakap orang yang lahir antara 21 January ke 19 February ni sifatnya gini, gini dan gini, dan orang bercakap benda yang sama sejak berpuluh atau beratus tahun dulu - bukankah itu semacam suatu 'arahan' secara subconscious kepada mereka yang terlibat? Nak kata macam suatu 'doa' pun ye jugak.

*

Subconscious prayer (Doa luar sedar)

Budak kecik biasanya kita akan nampak karakter dia - sama ada manja, berani, dominan, pendamai - sedari usia 2-3 tahun. Ada sesetengah kes budak kecik terbawak karakter yang kita baca dalam horoskop sampai kita akhirnya fikir, 'Budak yang lahir bulan 10 memang macam tu...' sedangkan itu adalah sesuatu yang salah untuk kite ucapkan. Tapi tak boleh tidak kite terfikir jugak pasal kebetulan tu kan. Sebab tu GB cakap, perkara tu adalah efek dari cakap-cakap orang ramai...

*

We are what we read

Kalau kite yang dah dewasa pulak...kemungkinan kite yang terpengaruh dengan apa yang kita baca. Sebab tu tiba-tiba kite bertukar karakter dari simple and easy jadi complicated sebab horoskop kata cenggitu. Mungkin masa remaja kite friendly tapi tetibe baca horoskop kata 'being arrogant and hard to get is your trait', tetiba kite bertukar karakter. Jadik arrogant. Jual mahal. Lepas tu mengiyekan horoskop tu bila kita baca semula. Benda-benda ni adalah di luar sedar kita...apa yang kita baca akan tersimpan dalam otak selama mungkin dan akan boleh di'recall' anytime kite nak.

Sebab tu Allah melarang sama sekali kite membaca ramalan, menilik nasib dan benda-benda yang sewaktu dengannya. Sebab Dia tahu kelemahan makhluknya ini, cepat terpengaruh dan suka nak tahu sesuatu yang ghaib.

*

Teori lain: People Management (Pengurusan Manusia)

GB terfikir yang horoskop ni dicipta oleh masyarakat purba untuk menyenangkan proses 'people management'. Orang dulu-dulu yang mahu menjadi tuhan  telah mencipta 12 jenis karakter yang berbeza-beza berdasarkan tarikh lahir dan kedudukan bintang, dan kemudiannya menghebahkannya dengan beberapa alasan yang disukai orang ramai, dan perkara itu akhirnya menjadi buah mulut, dan dari buah mulut menjadi suatu perlakuan yang benar dan akhirnya...perkara itu jadi suatu amalan dan kepercayaan sehingga sekarang.

*

Kenapa Allah larang?

Sedangkan yang sepatutnya adalah, kita dilarang sama sekali percaya kepada ramalan bintang atau apa sahaja yang menunjukkan kita 'tahu' tentang kisah diri sendiri atau orang lain kerana Allah sahaja yang tahu semua tentang kita. Segala potensi diri, kekurangan, kelebihan atau apa saja adalah bergantung kepada usaha, doa dan tawakkal seseorang, dan tidak sama sekali bergantung kepada tarikh lahir.

Rasanya sudah sampai waktu untuk kita berhenti mengikut telunjuk orang barat dan kembali kepada al-Quran yang dah tentu-tentu wahyunya datang dari Allah yang Maha Berilmu. Percayalah, tanpa ramalan bintang atau tarikh lahir, semua orang akan merasa bahawa mereka ada potensi yang sama untuk berjaya tanpa dipengaruhi oleh perkara-perkara karut yang dibaca dalam surat khabar, internet, atau dari cerita orang lain.

P/S: Harap-harap jelas la apa yang GB cuba sampaikan ni...thank you....!  :)



53 comments:

  1. Baca takpa, percaya jangan...
    Err... Saya Scorpio ;)

    ReplyDelete
  2. gB..
    betul tu..
    dah satu dunia membaca yang sama.. tentu juga ada persamaan dengan 'org berkenaan bintang tersebut..'

    ReplyDelete
  3. @Ibu n Abah

    ayat saya senang nak paham kan kak? ngeee~

    ReplyDelete
  4. ianya serupa dengan Nostradamus Effect...

    ReplyDelete
  5. kdg2 heran nape ada sesetengah org terlalu taksub dgn horoskop ni...

    ReplyDelete
  6. kebetulan itu ada..
    tapi apapun, ia rekaan manusia semata..

    ReplyDelete
  7. Tulah pasal...bila jumpa org bulan 12 yang sama ciri dgn gua, gua akan jadi stereotype tetiba walhal byk lagi ciri2 lain yg tak sama langsung!hahaha

    ReplyDelete
  8. @nyanyisunyi

    taksub dgn horoskop tu bahaya~

    taksub dgn nombor juga bahaya~

    ReplyDelete
  9. @Fatin Mraz

    kebetulan yang telah dicipta dari awal agaknya~

    ReplyDelete
  10. @Hidemichi

    kannn..pastu terus terfikir pasal kesamaan horoskop. duh~

    ReplyDelete
  11. mmg tak bley percaya walaupun ada benda yg betul ada pada diri kita,apa yg diatulis oleh mereka.

    Sekadar baca boleh tp jgn percaya...nanti takot terpesong plak

    ReplyDelete
  12. hihi..bagus pemikiran GB nih..selama ni sy ingt "we are what we eat" rupanya da lg "we are what we read"


    betullah GB..kita jangan terlalu taksub sgt dgn apa yg kita dpt drpd ramalan bintang (nih dh sah-sah x betul) ataupon rahsia tarikh lahir (sy pernah ambil kursusnya)..


    sehinggakan hidup kita kena terlalu bergantung kpdnya..hingga kita rs tersekat nk buat apa-apa..cthnya kalau tarikh lahir kita cakap kita x sesuai keje cikgu tp kita ada minat dan kelayakan jd cikgu jd kalau kita terlalu bergtg kt tarikh lahir tu kan dh jadi dosa sbb kita percaya tarikh lahir tanpa nk berusaha..

    ReplyDelete
  13. kalau baca saja takpe kan??? rasa nak jgk baca even benda tu tak leh

    ReplyDelete
  14. wow so very deep the analysis! marha marha! hehe lately my no4 in school comes home and says marha marha!
    so here lies the trap which actually was planted to fool everyone and to control them in their thoughts and actions. So blessed are those who didnt read, ehem like my u know who and thus has his own character and not fit into the character created by the deviators. yes only now we realised the deception which we unknowingly in our youth fell prey to. and the truth is many many more of these deceptive traps are set up all over and even more pervasive in this boundless world of cyberspace.

    ReplyDelete
  15. Nice N3!!

    Setuju..jgn kita yg terikut....biar kita cari pengikut....

    ReplyDelete
  16. dik, akak kan, ada dengar dan baca juga pasal artikel mengenai zodiak, kalau kita membaca dan percaya adalah syirik macam tulah yg akak baca dan dengar

    dan sejak dari tu akak tak baca dan ambil tahu pun pasal ramalan zodiak
    sampai sekarang, kalau tidak dulu dulu kan ada suratkhabar

    ReplyDelete
  17. opss sambung lagi
    yaang ada artikel ramalan2 harian tu kan
    rajinlah membaca dan memang ada sesekali tu kena kena jugaklah dgn kita kan
    tp memang sejak dari tahu adalah syirik tu sejak tu jugak akak tak ambik tahu pasal ramalan harian seorang si kala jengking kaedahnya...
    sekian penbdapat 20cen akak ;p

    ReplyDelete
  18. Salam GB,
    Nak tanya.. bagaimana pula kajian yg dilakukan oleh dato' Fadzillah Kamsah tu? Rasanye mcm lebih kurang je dgn horoskop ni... lg 1 ttg numerologi, pernah dgr x? Mcm2 kan... ermmm... sama2 kite fikirkan ;)

    ReplyDelete
  19. Salam,
    Setuju sangat dgn your last paragraph. Isteri kirim salam kpd GB

    ReplyDelete
  20. Kakak setuju apa yg GB katakan. Buat kakak memang tak percaya apa juga yg zodiac katakan. Entahlah dari kecik pun kakak dah tak percaya itu semua....

    ReplyDelete
  21. kadang baca zodiak tu ... suka2 jee....

    pas tu gelak ..

    ReplyDelete
  22. saya tak percaya zodiak tu..

    sebab setiap kali baca kat mana2 semua tak sama pun. kalau betul dan tepat semua akan sama dan betul2 kena dengan kita..

    baca suka2 boleh la..

    ReplyDelete
  23. zodiak jahat. hihi.. dulu masa saya amik sijil falak syarie, ada 1 topik mengenai penujuman bintang (zodiak) ni, lecturer tu kupas kenapa dia leh haram. cite panjang susah. google jela. hihihi

    ReplyDelete
  24. ya GB... pada bila-bila masa kita kena rujuk Al-Quran dan Al-Hadis.

    Membaca itu adalah proses menuntut ilmu namun kita harus perhalusi dan berhati-hati jangan sampai apa yang dibacai mengelincirkan aqidah kita.

    Kita boleh membaca sirah nabi, para solehin mahupun kejayaan golongan kufar yang menerbitkan rangsangan kepada kita dalam menghasilkan natijah yang baik.

    Namun untuk kejayaan kita tidak akan capai dengan hanya membaca... kita sungguhi dengan usaha, sertai dengan doa jua tawakal dan syukuri atas segalanya yang terjadi itu adalah qada dan qadar Allah.

    "Milik Allah kerajaan langit dan bumi dan apa yang di dalamnya dan Dia Maha Kuasa atas segalanya."
    (Al-Maidah :120)

    ReplyDelete
  25. kak ati leo...auummm!

    dulu suka2 je baca
    lani takdak masa pun :)

    ReplyDelete
  26. saya suka baca chinese zodiac.. hehe

    ReplyDelete
  27. @Rina AVAIL a.k.a Cik Betty

    hmm...komen awak ada point yg penting jugak. betul kan...ramalan tarikh lahir ni hanya akan membantutkan usaha seseorang je... (bukan semua la tapi...)

    ReplyDelete
  28. @ummi5

    alhamdulillah u've witnessed a living evident who dont read horoscopes and has his own character despite of what the horoscopes said.

    i guess he can be a good example for this discussion.

    and never..never and never let our children read about those nonsense stuff. biar mereka terbentuk dari pendidikan dan wahyu, bukan dari ramalan bintang. :)

    ReplyDelete
  29. @Ibu Ya @ Aspen

    kite boleh membentuk. kalau tak Allah takkan pilih manusia sbg khalifah atas muka bumi, kan?

    ReplyDelete
  30. @kasihibu

    langkah tepat kak. kite boleh jadi generasi awal untuk membelakangkan ramalan horoskop ni kan?

    ReplyDelete
  31. @kasihibu

    kala jengking berbisa kak. heheh~

    ReplyDelete
  32. @MaryaYusof

    pendapat saya, bila kite diberi hak untuk memilih, pilihlah yg sewajarnya.

    sedangkan kata2 dari seorang ustaz pun kite tak boleh ambil bulat2...

    ReplyDelete
  33. @luahfikiran ... mari kita

    terima kasih kerana sudi membaca uncle.

    wa'alaikumsalam... :)

    ReplyDelete
  34. @Kakzakie

    saya pernah berada dalam stage x percaya, lepas tu tetibe percaya pulak, a then sekarang tak percaya dah~ :)

    ReplyDelete
  35. @Chik Att

    heheh. nak nak kalau ada yg kebetulan sama kan? heheh~

    ReplyDelete
  36. @farmys

    mmg takleh caya pun.

    dan dalam byk kes, mmg tak sama pun cuma manusia suka nak cari pasal utk samakan kejadian dalam hidup dia dgn ramalan zodiak...

    ReplyDelete
  37. @Khairul Hakimin B. Muhammad

    alo...kat gugel takde la.

    cer citer. cer citer. :D

    ReplyDelete
  38. @Ros

    bahaya kalau semua benda kite baca zaman sekarang ni kan...

    ReplyDelete
  39. @Ati Masrif

    tapi tak garang. heheeh~

    ReplyDelete
  40. @h4ni3

    saya tau kenapa! hehehh~

    ReplyDelete
  41. betul ke tak ke ramalan tu, jangan percaya. .kalau betul, katakan je pada diri, kebetulan..

    semua yang terjadi Allah yang tentukan.. dan apa juga yang Allah tentukan, itulah yang terbaik.. walaupun tidak dimata kita..

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D