Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Monday, October 3, 2011

Orang besar ke, orang kecik ke, tetap orang juga. :D



(Tajuk di edit lepas baca komen Azam. Heheh~)

Bila ada kesempatan bertemu dengan orang besar, GB suka dengar mereka bercerita dan GB sendiri suka bercerita atau sekadar beri pendapat, untuk lihat bagaimana reaksi mereka.

Kesimpulannya, orang besar pun orang juga. Mereka ada perasaan juga. Mereka ada mata dan ada telinga juga. Mereka nak berkawan dan mengeratkan silaturrahim juga.

Cuma yang membolehkan mereka jadi orang besar adalah bagaimana cara mereka berfikir, menerima maklumat, menyiasat maklumat, menyampaikan maklumat,  dan menerima pendapat serta bertanya, dan bagaimana reaksi mereka terhadap cakap-cakap negatif orang.  Dan banyak lagi sebenarnya. Dan bagi orang yang memerhati dari jauh tanpa cuba mahu mengenali, cerita negatif sajalah yang dominan tentang orang-orang besar ini. Penuh persangkaan belaka.

*

Sebab itu GB suka kenal dengan orang dari pelbagai latar. Tak kisah la selebriti, public figure, driver bas, penjual nasi lemak atau cekodok pisang, budak keje kat kedai fotostet, ustaz ustazah, even pak-pak menteri sekalipun, bila ada peluang, GB sembang sahaja. Mengetahui cara mereka berfikir adalah sangat berharga.

P/S: Ok, fine....ada juga situasi di mana GB takmau jumpa orang. Lihat sini. :)

64 comments:

  1. cara mereka 'main politik' pun kena blaja.. ahakss

    ReplyDelete
  2. saya pun orang besar jugak~keh keh~

    ReplyDelete
  3. Kakcik pun 'orang besar' tau... :)

    ReplyDelete
  4. menteri mane GB jumpe??? nak mintak surat sokongan cikit hehheheheheee

    ReplyDelete
  5. @delarocha

    aha. bab tu is always within my observation. :D

    ReplyDelete
  6. hehehe...besar ke??

    GB orang kecik pu orang juga...hehehe

    ReplyDelete
  7. @sahromnasrudin

    bukan atas urusan rasmi, jadi saya anggap saya tak jumpa dia sebagai menteri. dia pun anggap begitu rasanya. heheh~

    ReplyDelete
  8. @azam

    betul. org kecik pun orang. ok lah, saya tukar tajuk entri ok. :)

    ReplyDelete
  9. org besar orang kecik takda beza..sakit perut kena gi jamban juga..hahah (sy salu bayangkan rupa ct nurhaliza kat toilet)

    ReplyDelete
  10. bila kita kenal ramai orang, kita akan tau macam2 ragam manusia ni. yang elok, alhamdulillah. yang tidak, kita lihat dan ambil pengajaran supaya kita tak jadi seperti itu

    ReplyDelete
  11. Org besar ni depa mmg serupa dengan kita..
    Tercucuk jarum pun terasa jugak sakitnya..
    Menjerit 'OUCHHH' jugakkkkk.....

    ReplyDelete
  12. @Lya Colours

    yup, lain orang lain ragamnya.

    baru senang kita nak faham dgn pe'el org.

    ReplyDelete
  13. @Ibu n Abah

    yang jerit 'ADOIII' pun ada kak. heheh~

    ReplyDelete
  14. Boleh saja jadi 'org besar' asal jangan cakap saja yg 'besar'... Bergaul pun tak salah besar-kecik sampai masa Izrael juga yg mencabut nyawa...

    ReplyDelete
  15. Orang besar yang tak sudi berkawan dengan uncle....

    ReplyDelete
  16. skrg kemahiran bersosial dah kurang.... =(
    bergaul dgn ank sendiri je..hohohoho

    ReplyDelete
  17. kena masuk semua lapisan masyarakat...

    akak dah beranak pinak pun layan blog merapu kana-kanak sekolah.. kelakor..

    ReplyDelete
  18. sesekali layan sembang dengan makcik jual cekodok pisang pun bole dapat input ;))

    ReplyDelete
  19. saye kecik tapi nk jadik beso, akak nak kenal saye tak??heheheheeee

    ReplyDelete
  20. @Kakzakie

    besar je tapi kalau asyik cakap lagha, menipu, dan mengumpat - tak berkat jugak kan?

    ReplyDelete
  21. @Queen

    wuwuwuw...bila ai nak bergaul dgn anak sendiri ni??

    ReplyDelete
  22. @~najwa~

    a'ah. time tu kadang2 baru tau makcik tu rupanya sekampung dgn kita. huhuhu~

    ReplyDelete
  23. perbezaan itu wujud supaya kita belajar dari pengalaman dan pendapat orang lain.

    ReplyDelete
  24. hati-hati dengan setiap org yg kita jumpa, belajar mana-mana yang patut. :-)

    ReplyDelete
  25. kak ati pun suka ramaikan kawan
    tak kira siapa...

    seronok tgk cara mereka
    bergaul dan macam2 lagi

    dari situ kita boleh ambik
    mana yg elok :)

    ReplyDelete
  26. sy lak dlam bab berkawan..agak susah sikit..

    org berat mulut cm gini lah..huhu..

    tapi jika duduk dalam satu2 kumpulan..lebih suka mendengar dan memerhati gelagat sorang demi sorang... :)

    kita boleh juga agak tahap mentaliti seseorang itu dari segi percakapan dia... :)

    ReplyDelete
  27. @Pembunuh Tanpa Bayang

    betul. kalau semua sama kang bohsan pulak.

    ReplyDelete
  28. @MasZuber

    dalam hidup ni kite kene hati2 dalam segala perkara

    ReplyDelete
  29. @nabilah_2908

    observer pun banyak belajar jugak. siyes!

    ReplyDelete
  30. GB..bertuah la GB berpeluang jumpa dengan ramai orang..

    ReplyDelete
  31. Pernah ad seorg pkcik tua tegur jat.borak2 dgn jat.tibe2 rasa kgum dgn dia,walaupun xthu ap nama dia.

    ReplyDelete
  32. betul.
    mengetahui kehidupan org yg sgt berbeza cara hidup dgn kita adalah sungguh sesuatu bg aku...


    .

    ReplyDelete
  33. Akakpun orang besar jugak... Tapi ada penambahan perkataan diantara ayat itu.. iaitu orang berbadan besar... huhuhu...

    Betul kata GB tu.. Kalau boleh mmg kita nak kawan dengan semua orang.. Cuma, orang je yang tak nak kawan dengan akak ni.. Maklum la, akak ni bukannya Orang Besar itteww....

    **Aku cuma tukang jahit kampungan, harus sedar diri..:D

    ReplyDelete
  34. saya pun orang besar..


    ... besar hati!!

    kan??? :D

    ReplyDelete
  35. Mcm Susan Lankester ckp org putih ker,org biru ker,org hijau ker kita semua orang malaysia...so sama dlm hal ni..x perbezaan derejat sbb last2 kita berkain putih jer...


    sikap dan sifat org tu sendiri yg wujudkan perbezaan derajat..x sekufu katakan...kita manusia dia pun manusia tp kita berbeza fizikal dan harta benda.

    ReplyDelete
  36. nasib baik sy kecik lg.. ,muahaha

    ReplyDelete
  37. lagi ramai kita bergaul dan bercampur lagi banyak info yang kita miliki...kita semakin matang.

    ReplyDelete
  38. aku suka mendengar cerita makcik sapu sampah dan pakcik mengetam pucuk bunga...

    banyak cerita kehidupan yang kita boleh ambil sbg iktibar...

    ReplyDelete
  39. @Acik Erna

    sementara berpeluang dan berkelapangan acik... :)

    ReplyDelete
  40. @zati embong

    kadang2 peluang datang tanpa kita duga kan?

    ReplyDelete
  41. @tasekM

    wow.

    akak ke yg tulis komen tuh? hihi~

    ReplyDelete
  42. @~ Cik Azz ~

    saya juga cuma tukang kebun kampungan. hihi~

    ReplyDelete
  43. @h4ni3

    hati akak mmg besarrrr....!

    ReplyDelete
  44. @EE



    welcome back. :D

    ReplyDelete
  45. @kemang~

    tak lama lagi besar la awak. hu~

    ReplyDelete
  46. @Bigdaddyz

    dan cara berfikir kita pun akan makin fleksibel kan?

    ReplyDelete
  47. @Aku

    jgn lupa cerira pakcik driver bas express. pun banyak cerita diorng. :)

    ReplyDelete
  48. kenali sendiri lebih baik dari bersangka-sangka..

    nak-nak pulak melibatkan 'orang'.

    ReplyDelete
  49. fatin mraz:

    exactly. dgr, baca dan kutuk belakang adalah sgt tak membantu.

    ReplyDelete
  50. aku suka dgr cerita sesiapa aje tak kiralah dia org besar atau kecik sbb pglmn hidup dorg berbeza2...

    ReplyDelete
  51. setiap orang mempunyai pandangan tersendiri.. ^^,

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D