Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Monday, August 1, 2011

Kalau betul puasa itu wajib, mana buktinya?

Morning in Cameron Highlands


Itu soalan yang pernah ditanya oleh seseorang yang ingin tahu. Siapa? Tak perlu lah diberitahu.

Kepada yang bertanya, perintah berpuasa ada dalam al-Quran. Bukalah kalau rajin. :)

*

Al-Baqarah, 2:185 (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Karena itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat inggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

P/S: Salam Ramadhan kawan-kawan. Semalam sape terawih kat Masjid Shah Alam? :D

54 comments:

  1. uncle terawih kat surau rumah....

    Masjid shah alam tu jaoh sangat

    ReplyDelete
  2. @gedek!

    jalan sekitar masjid shah alam semalam packed!

    ReplyDelete
  3. Salam ramadhan utk kamu GB

    aduh!!
    kalau dekat sure kak ke sana, kak tarawih kat masjid sg sayong

    ReplyDelete
  4. a`ah masjid shah alam jauh
    saya di masjid sijangkang
    hehe

    ReplyDelete
  5. Salam Ramadhan dan selamat berpuasa gB. :)

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan GB
    acu mohon maaf atas semua salah silap acu pada GB ye

    ReplyDelete
  7. suasana sana mesti meriah. semuga dapat terus meramaikan masjid hingga akhir ramadhan. masjid shah alam yang masjid biru tu ke?

    ReplyDelete
  8. @Citarasa Rinduan

    kalau saya dkt sg sayong pun saya akan ke sana. hihih~

    ReplyDelete
  9. @alien

    kamu kat sijangkang rupanya? pesan kerepek boleh? hihi~

    ReplyDelete
  10. @kakcik

    salam ramadhan untuk kakcik sekeluarga. :D

    ReplyDelete
  11. @ummi5

    meriah kak...! nanti saya stori mori dalam next2 entri betapa meriahnya org sini nak sambut ramadhan.

    masjid shah alam yg biru tu...

    ReplyDelete
  12. Selamat berpuasa GB. :)
    Sama2lah kita mengimarahkan masjid pd bulan yg penuh kerahmatan ini.

    ReplyDelete
  13. azira mohammad:

    selamat berpuasa untuk awak juga. semoga kite istiqamah beribadat. amin. :)

    ReplyDelete
  14. sijangkang tak banyak kerepek lah
    banting ada banyak..
    ehehe

    ReplyDelete
  15. Selamat berpuasa GB...moga amalan kita meningkat di bulan ini...tahun ni saya pun plan nak terawih kat Masjid Shah Alam.

    ReplyDelete
  16. nak bisik sikit
    [semalam aku tak terawih]
    :(
    on d way dari kampung.

    ReplyDelete
  17. selamat menyambut ramadhan..
    sy terawih kat surau taman aja....suke dgn imam saya baca alunan surah selepas surah al fatihah

    ReplyDelete
  18. separuh semalam orang terawih kat masjid area saya balik....sebab dia punya tazkirah antara terawih panjang sgt.....11 baru habis tu.
    dah highlight kat pengurusan masjid

    ReplyDelete
  19. x terawih pun semalam...=(

    kat opis sy ni pun ada uncle cina ni selalu bg soalan2 yg mncabar ksbrn..(psl hukum)..rasa nk pnmpr je...hurmm...sabo je la

    ReplyDelete
  20. Salam ramadhan sis... moga ramdhan kali ni lebih baik...=) memang ada orang akan tanya solan macam tu.. sangat susah nak explain, lagi la akalau orang tu saja nak bakar hati kita.. jadi, kalau saya, saya diamkan aje.. kecuali kalau orang tu memang tak tau... =)


    p/s: sis, jom join contest.. senang je...

    http://mrsamirul.blogspot.com/2011/07/contest-bersama-amir-jahari-tanpamu.html

    thank u sis!

    ReplyDelete
  21. - selamat berpuasa dan cuti puasa...hehehe

    ReplyDelete
  22. berpuasa itu rukun Islam yang ke-3..memang wajib bagi seorang yg beragama Islam untuk berpuasa..kalau tak berpuasa? sendiri paham lah..


    selamat berpuasa untuk GB..^_^

    ReplyDelete
  23. Setiap ibubapa harus tahu jawapan ni. At least kena ingat Surah apa ayat brapa. Kemudian rujuk sama2 ngan anak2.

    Ttg solat terawih, biasanya di Malaysia ni awal Ramadhan jer penuh, pas seminggu mula kurang, masuk belas2 hari tinggal brapa sof aja.. Sedih kan. Patutnya semakin di penghujung Ramadhan, semakin kita giat beribadat, tapi apa yang terjadi sebaliknya...:(.

    ReplyDelete
  24. :)
    surah 2:185
    masih menghafal...kot2 kalo anak cucu tanya (mcm membe GB tu tanya)..senang nk jawab.tu perintah pose..hihihi

    ReplyDelete
  25. gB..
    anak2 akak bila suruh puasa, ikut jer puasa tak bertanya apa...
    tp kalau depa bertanya... akak ambil jawapan u...
    thank you....

    ReplyDelete
  26. salam ramadhan al kareem.

    kawan ko yg tanye tue paham tak akhirnya?

    ReplyDelete
  27. omak n apak den poie!!! :)

    ReplyDelete
  28. Pae plak terawih kat Surau Maluri :) Jauh la nak pegi Shah Alam ..hehehe. Selamat menjalani ibadah puasa!

    ReplyDelete
  29. Kalau bertanya tentang berapa rukun Islam masih boleh diberi jawapan tapi kalau bertanya hukum puasa... kesian benarlah pada yg bertanya itu kan GB...

    ReplyDelete
  30. @alien

    lalu kat banting tak nampak kerepek pun... :(

    ReplyDelete
  31. @Daddy Ziyyad

    saya terawih kat masjid shah alam semalam. meriah! :D

    ReplyDelete
  32. @kakngah

    takpe. tak batal puasa. hihi~

    ReplyDelete
  33. @sahromnasrudin

    terbukti bacaan imam pun boleh mempengaruhi kerajinan kite gi terawih kan? hihi~

    ReplyDelete
  34. @azam

    abis kul 11 tu 8 rakaat ke 21 rakaat?

    ReplyDelete
  35. @Munna

    kalau dgn org yg tak seagama, kite jawab simple2 dah. huhu~

    melainkan kalau depa mmg betul2 nak memahami islam. :)

    ReplyDelete
  36. @Amni

    betul. sebab tu ada org cakap, tak senang jadi orang islam zaman sekarang. kite dah kene mula betul2 kenal agama kita. sikit-sikit la tapi...

    kalau sempat nanti gb join kontes ya. terima kasih. :)

    ReplyDelete
  37. @AI

    kalau boleh nak puasa penuh la tahun ni..hihi~

    ReplyDelete
  38. @♥CIK SHA♥

    untuk orang yang loyar buruk, akan ada soalan susulan: mana pulak bukti yg mengatakan itu semua adalah rukun islam?

    saya dah pernah jumpa org mcm ni. :)

    selamat berpuasa sha..

    ReplyDelete
  39. @Ayuni

    selamat berpuasa kembali..

    ReplyDelete
  40. @Ann Huda (Ate)

    betul ate. alquran ada sumber rujukan yang takkan boleh disangkal.

    *

    semalam teraawih saf melimpah. menjelang hari ke 10 rasanya separuh pun tak sampai. ntah2 saya pun tak pegi. :D

    ReplyDelete
  41. @BitsBest

    teruskan menghafal. Allah turunkan kitab tu untuk kita. :)

    ReplyDelete
  42. @Ibu n Abah

    sama2 kak. just share experience facing skeptic people. tak boleh jawab ala-ala dgn org mcm ni. :)

    ReplyDelete
  43. @kemang~

    gambo kat cameron tu. hihi. tq!

    ReplyDelete
  44. @MasZuber

    faham tanpa soalan lanjut. alhamdulillah. :)

    ReplyDelete
  45. @miss scofield

    aii..omak apak yo? ekau?

    ReplyDelete
  46. @pae

    pae dok taman maluri ka?

    ReplyDelete
  47. @Kakzakie

    umat islam zaman sekarang kak...

    kemungkinan juga dia dah tau tapi saje nak buat2 tak tahu.. :)

    ReplyDelete
  48. selamat menyambut bulan ramadhan GB

    ReplyDelete
  49. eden dapat cuti... :%

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D