Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Wednesday, March 9, 2011

Ujian itu untuk semua sebenarnya.....

Autobots



Semalam kan, ada sorang pekerja kontrak Bangla ni masuk opis. Dia mintak tolong GB scan gambo dia dan email kat sedara dia di Bangladesh sana. Dia kata ayah dia tengah sakit tenat, tengah tunggu time. Hari-hari sebut nama dia 'Harun....Harun....', tapi dia tak boleh balik. Sudahnya dia bagi gambo je pengganti diri. Gambar pun yang pakai smart-smart dengan harapan ayah dia boleh pergi dengan aman. Takmo ayah dia tengok keadaan dia yang comot dan bersememeh sebab kerja teruk...

Fikirkan tentang kemanusiaan. Di saat pekerja asing di sini dilayan dengan teruk, mereka tetap insan yang disayangi di kampung halaman mereka. GB cuma mampu  tolong scan dan emailkan gambar.

Di saat GB rasa ujian kat GB ni dah cukup berat, rupa-rupanya ujian untuk orang lain lebih berat lagi.

Ali Imran 3:191. (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. 


P/S: Mereka mungkin bekerja keras tanpa henti di siang hari, tapi menangis rindukan keluarga di malam hari....

38 comments:

  1. cgg: itu lah...kite selalu lupa....

    ReplyDelete
  2. ini lah formula terbaik untuk merasa syukur. tengok ramai yg terlebeh lagi susah.

    ReplyDelete
  3. ummi5:

    betul kak. di saat kite terlupa Tuhan beri peringatan. syukur..

    ReplyDelete
  4. mmg ada kebenaran di sblk kata2 GB... melihat kesusahan org lain, melihat kesengsaraan org lain m'jadikan diri kita lbh insaf krn ada kala kita jd hilang punca disbbkn perkara2 biasa...

    biasakan diri "try to fit ourself in other's shoe"

    ReplyDelete
  5. Ujian untok semua? Setuju...

    Ujian air kencing...?

    ReplyDelete
  6. susah payah mereka
    tak siapa yg bantu...

    sian dia..nasib gb ada...:)

    ReplyDelete
  7. saat yang paling mnyeksakan apabila terpksa berjauhan dgn klurga trsyang..ayah lg tu tgh sakit..

    sdey oww...sob3

    ReplyDelete
  8. err

    die pon manusia jgk.

    walaupon menyampah tgk kaum die da makin ramai.

    tp dah itu rezeki dorg kan.

    kalau takde orang, sape lah nak keje2 cmtu da kt msia ni.

    org msia semua demand nak keja bagus.

    ReplyDelete
  9. nasib baik orang kampung dia pandai check email kan..

    lain kali boleh ajar dia guna skype pulak

    =)

    ReplyDelete
  10. GB..bersyukur la kita kan..
    perlu kita ingat..betapa susah pun kita ada yang lagi susah dari kita..

    ReplyDelete
  11. Aslmkm.
    Jika kita sentiasa ikhlas dekat denganNYA, insya Allah kita akan terus dipelihara.

    ReplyDelete
  12. sekali pandang rasa menyampah gak kat bangla ni...tp diorang pun manusia gak...

    ReplyDelete
  13. betul tu kak GB..zie pon slalu terfikir, semua org yg hidup berkeluarga ada yg masih sayangkan dirinya..

    walaupun kdg2 kita rasa dia tu mcm x leh dipercayai..tp still we are human being,ada rasa,hati...

    ReplyDelete
  14. kalau la xde diorg,entah macamane construction kat malaysia.

    ReplyDelete
  15. Kita rasa kita susah, sebab jiran kita pakai X6..tapi kita pakai % Series aja..

    ~padahal cuba tgk org yang naik beskal aja..!!

    PS: janganlah kita jadi hambaNya yg kufur nikmat

    ReplyDelete
  16. bg,
    rasa sedih la bc entry ni..Harun ni mcm breadwinner keluarga..jd dia tpksa memerah keringat nak hantar duit kat keluarga dan dia takde pilihan...aku boleh phm perasaan dia. but gB, ko dah buat yg terbaik..aku bangga :)

    ReplyDelete
  17. sedihnya baca.
    bangla ka indon ka. semua tu kan insan.
    yang jahatnyer braper kerat saja.
    thanks for helping him out gb

    ReplyDelete
  18. Assalammualaikum...

    Terharu....
    1. Pada Harun yang bersedih atas kegeringan ayahandanya.

    2. Pada GB yg berusaha membuatkan harun dan ayahandanya senang dan tenang dengan gambar tu..diwaktu diri sendiri tidak tenang.

    Rasulullah bersabda :
    "Barangsiapa memberikan kegembiraan dipandangan seseorang mukmin, maka Allah akan memberikan kegembiraan dipandangan matanya pada hari kiamat."

    Kita Islam semua bersaudara...

    ReplyDelete
  19. at least GB dah membantu yg termampu.

    ReplyDelete
  20. Tak ingat di mana Kak Azie baca ayat ini: Orang yang tidak bersyukur dengan dirinya, adalah orang yg tidak bersyukur kepada manusia...

    Wajar sekali kita menginsafi diri setiap kali diuji.

    ReplyDelete
  21. OMG

    kenapa bangla tue nama dia HARUNNNNNNNNNNNNNNN?!

    ahahhaha sabo jea la..

    ReplyDelete
  22. thanks igtkan..walopun rizal x brade d tempat mereka, tp rizal sgt faham...

    ReplyDelete
  23. ohww sedih..sian derang..ade yg betul2 dtg sini cari rezeki..ade yg dah lupe diri..ohhww..dunia..

    ReplyDelete
  24. GB...I feel you. Betul tu, sian kan...

    ReplyDelete
  25. salam knal GB,

    sdih plak akak bc...T_T

    moga kita dberi ksabarn mnempuh ujian Allah

    ReplyDelete
  26. jelas..di malam hari pekerja ini berasa sangat kesunyian...jauh dr sanak sdra kan

    ReplyDelete
  27. bl fikir masalah diri sendiri yg rasa berat, cuba bayangkan org lain yg di duga lagi teruk dari kita.

    ReplyDelete
  28. kesian mamat tu....yela..kita anak ni..sebenarnya..tiada alasan tidak utk membahagiakan ibubapa kita..mesti ada cara..

    ini adalah salah satu cara tersendiri

    ReplyDelete
  29. kalau tak ada miskin, tidak dapatlah kita pahala bersedekah !

    ReplyDelete
  30. sedih... :(

    always down to earth. jdlah seperti padi yg semakin berisi semakin tunduk.Jgn jadi seperti lalang yg semakin tinggi..semakin mendongak ke langit..angkuh!

    ReplyDelete
  31. kesian dia...
    jangan pandang rendah pada diorang,diorang manusia juga macam kita.sedih mereka selalu dipandang hina.cuba kalau kita dipandang hina.sedihkan?

    ReplyDelete
  32. setiap manusia hadapi berbeza ujian..

    ReplyDelete
  33. "Di saat pekerja asing di sini dilayan dengan teruk, mereka tetap insan yang disayangi di kampung halaman mereka.."

    terfikir sejenak...hmm :(

    ReplyDelete
  34. kadang2 kita ni cepat sangt mengeluhnye..
    belum apa2 dah mengeluh..
    padahal orang lain lagi berat beban nye..

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D