Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Monday, February 21, 2011

Pantang larang ketika memasak khas untuk anak dara dan mak dara ter... eh?

Ini le acar buah faveret GB....pantang jumpa ni!


Kisahnye pada suatu hari, bunda panaskan ikan masak cuka lauk semalam untuk dibuat makan tengah hari, lepas tu dia duduk tengok pokoknye di luar. Sampailah satu ketika tu bunda terbau masakan yang sungguh wangi sambil terfikir, ‘Uii…sape yang masak ni? Wanginya…’


Ops..rupa-rupanya lauk yang dipanaskan tu dah terhangit...dek terleka menengok pokok-pokok di luar...

Beriye-riye GB gelakkan bunda masa bunda cerita balik.

*

Lepas bergelak ketawa tu bunda suruh GB panaskan ikan masak lemak lauk tengah hari sebab takut basi. Lepas nyalakan api GB pun start computer dan mula buat draft entri baru. Tengah-tengah menaip tu tetiba dengar bunyi hujan…wah..asyik! Idea menaip pun turun mencurah-curah sama dengan hujan tu jugak. Huhu~

Tetibe hidung tertangkap bau yang wangi sambil terfikir, ‘Uii…sape yang masak ni? Wanginya…’

Tetiba bunda bertempik dari ruang tamu, ‘GB!! Lauk dah tutup api ke belum!?’

Erk! Gulp!

Dah hangit….

Ngeee~

Rupanya bunyi tu bukan bunyi hujan, tapi bunyi kuah mendidih.

P/S: Aiseymen...dah pekak ni nak kena telan supplemen apa pulak? Huuu~

64 comments:

  1. thanks for this nice post 111213

    ReplyDelete
  2. haha..i pun penah mcm tu...koli jadik itam legam, seb bek umah xterbakar..

    ReplyDelete
  3. Supplement terbaik:














    Seorang suami disisi.

    Ngeeeeeee.....:P
    ps: GB cuba guna alasan bangunan nak runtuh, saya akitek, kena rush pergi tgk.Musti pakcik Polis lepaskan.

    ReplyDelete
  4. hikhik kelakar nyer.. tp mmg ler klu bab2 panas lauk ni kena tunggu klu idak mmg lupa

    ReplyDelete
  5. haisshh dah pelupa lak GB nih..sib baik tak rentung periuk tuh lalalal...

    ReplyDelete
  6. lenkali terus berdiri depan periuk tu sampai habis panas~ada faham? haha~

    ReplyDelete
  7. Acar buah ni mandatori untok uncle time bersahor... 'kira pemangkin nafsu makan, la...'

    ReplyDelete
  8. huhuhu..bahaya nie..leh terbakar rumah tau...balai bomba jauh ke dekat? heheheee

    ReplyDelete
  9. ahahha..nik pun selalu gak.... tapi biasanya laukyanghujung2 gitu..yang dah 2 kali panas tak habes2 gak makan...

    =p

    tapi kalau rumah mak jarang jadi gitu...sebab banyak benda kene buat kat dapur..umah sendiri...kat dapur tu sekangkang kera je..banyak lepak depann je tgk tv,..hehhehhehe

    ReplyDelete
  10. GB..bunda tu..jadi lain kali jangan ketawakan tau..kan dah dapat..he he

    ReplyDelete
  11. hahaha.. tulah, kalu msk dok jer diam2 kat dapur...

    ReplyDelete
  12. hahahhahah....

    cgg pun pnh alami ye:)

    ReplyDelete
  13. ngeh ngeh,

    aku penah terleka buat mende lain mase nak panaskan minyak utk deep fried tempura udang aku..

    bayangkan api menjulang tue..hmm naseb baik api tue x sempat menyambar salur getah ke tong gas..kalo tak alamat terbakar dapur comel mak aku..huhuhu

    ReplyDelete
  14. terliur tengok acar buah kat atas tu..mmmmmm

    ReplyDelete
  15. huhuhuhu...x pasal2 lauk hangit...

    ReplyDelete
  16. Bahahaha!! takpe..itu semua asam garam anak dara. nnt dh ade suami, pasti semuanya beres! :P
    Saat Aku Kau Pilih

    ReplyDelete
  17. hehehehe...

    csian kawan aku ni..hehhehe...

    lupe ye..:)

    ReplyDelete
  18. Macamana dengar bunyi hujan tapi tak nampak air turun? Bilik takde tingkap ke? ngeeee

    ReplyDelete
  19. Saya setuju saranan Daddy Ziyyad tentang supplement tu.

    Bila nak dapatkannya?

    Jgnlah cas sampai RM30K hehehe

    ReplyDelete
  20. ha ha ha..
    saya pun suka acar buah tu.. :)

    ReplyDelete
  21. pernah juga
    masak bubur hangit!
    pelupa tak hengat!

    ReplyDelete
  22. @mizzkechique

    lepas tu jenuh nak menyental kan? heheh~

    ReplyDelete
  23. @Daddy Ziyyad

    suami?


    ngeee....(blushed...)


    btw: susah akitek nak ckp cenggitu dedi oi. nanti polis kata kite kenc dia. wuwuwu~

    ReplyDelete
  24. @Riri Yoorin

    a'ah kan? kalau tinggal mesti lupa. ye la..lauk panaskan je. heheh~

    ReplyDelete
  25. @Kaseh

    rentung sikit, tapi terus letak cuka dan sental. rugi lauk yg sedap tu la. hahaha!!!

    ReplyDelete
  26. @Amy Syaquena

    haha tengkiu.
    tapi kalau selalu buat dah tak jadi lawak ni.. :p

    ReplyDelete
  27. @bujal X

    saya harap ada org reka dapur gas yg otomatik boleh tutup sendiri!

    ReplyDelete
  28. @gedek!

    eh betul2 uncle! sanggup order banyak2 untuk buat stok masa bulan puasa. nyummm!!!

    ReplyDelete
  29. @sahromnasrudin

    aichhh..api kecik ja...mintak simpang....

    huwaaa!!!

    ReplyDelete
  30. @Queen

    maksudnye kite ni bukan la kes pelik kan? yey, ade geng!!! heheh~

    ReplyDelete
  31. @kak Erna

    terfikir jugak, daulat kot. hahaha!!!

    ReplyDelete
  32. @Sari Yusa Ibrahim


    sebenornye konon nak jadi multitasker...heheh~

    ReplyDelete
  33. @efa

    lawak tu memang, tapi efa jgn le pulak buat cenggitu ye...huhuhu~

    ReplyDelete
  34. @MasZuber

    org kata kalau masa masak api naik menjulang ni maksudnye dia terer memasak. ekekekek!!!

    ReplyDelete
  35. @Zie

    kalau jumpe yg sdap tolong roger GB tau!

    ReplyDelete
  36. @Yunus Badawi

    meja komputer tu tak ngadap tingkap..main pecaya kat telinga je...tu pasal la..heheh~

    ReplyDelete
  37. @Yunus Badawi

    ontah le YB, org tak mau kat GB ni. kalau dah takde org nak cemana nak taruk 30k?

    hahahaha!!!

    ReplyDelete
  38. @norh

    geng! yes.

    biasanya penggemar acar buah akan cari yang sedap2. ada sumber? ngeee~

    ReplyDelete
  39. @h4ni3

    nasi dah jadi bubur
    bubur dah jadi hangit.

    hahaha!!!

    ReplyDelete
  40. gi je kedai mamak makkk.. ahaks

    ReplyDelete
  41. mesti sedap giler ikan masak lemak tu kan selepas di 'panas' kan oleh GB...huhu

    ReplyDelete
  42. @en_me

    takleh la en me. nanti sakit perut. heheh~

    ReplyDelete
  43. @delarocha

    cet! ai terasa ok. ikan tu bukan dipanaskan tapi dihangitkan sudah...hahaha!!!

    ReplyDelete
  44. dulu selalu masak hangit sbb leka layan games kat pc. huhuhu..

    apasal tak upload gambar lauk hangit tu.. tetete :P

    ReplyDelete
  45. haha ... entry ni buat saya gelak la GB ... like mother like daughter ;)

    ReplyDelete
  46. Orang tua2 dulu kata, anak dara tak boleh menyanyi di dapur, nanti dapat suami tua. Sebenarnya yang tersirat di situ adalah jangan menyanyi sebab akan leka hingga menyebabkan masakan menjadi hangit...
    Tapi sekarang ni, anak dara dah tak kisah dah nak kahwin orang tua, janji lebat...!

    ReplyDelete
  47. di klinik saya ada ubat titis untuk cairkan apa2 yang patut yang duduk dalam lubang telinga!

    ReplyDelete
  48. @Kuasai minda

    kite tak nyanyi kat dapur. kite cuma buat draft entry baru je. hihihi~

    ReplyDelete
  49. bau hangit memang sedap ye?? hehehe..

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D