Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Thursday, October 21, 2010

OBBK: Damai di Pusara

Plumeria obtusa - White frangipani
Because of it's fragrant all year flowering feature, frangipanis can be easily found and associated with cemeteries.
(Location: Alor Setar, Kedah, Malaysia)
Selasa lepas sewaktu GB berada di kawasan tanah perkuburan untuk upacara pengebumian nenda saudara, GB dapat merasai suatu ketenangan yang aneh di situ.

Aman...

Redup...

Banyak bunga...

Harum...
.

Cuma ada banyak nyamuk.
.
.
.

GB suka perasaan itu.

Jadi GB tidak faham kenapa ada orang yang takut sangat dengan kubur. Bukankah itu destinasi terakhir kita di dunia?

Kawasan perkuburan sepatutnya dirapati untuk menginsafkan diri, bukan untuk kita hindari dan sekadar menjadi bahan cerita-cerita momok (yang menjadi punca kemunduran orang Melayu Islam)

P/S: Dan satu lagi, kawasan kubur orang Islam sepatutnya diperindahkan lagi. Malulah dengan orang Cina dan Kristian. Lihat sahaja betapa kemas dan bersih kubur mereka.

41 comments:

  1. salam ziarah..kita patut tahu adab menziarahi kubur agar kita tak takut memasukinya..mengucapkan salam kepada semua ahli kubur itu penting..jangan dipandang enteng perkara ini..
    p/s: adik ipar saya baru meninggal 3 minggu lepas di Sg petani :-(

    ReplyDelete
  2. banyak sangat cerita hantu dari kubur dalam TV
    tu yang orang takut ngan kubur..
    gamaknya

    ReplyDelete
  3. Kakcik pun hairan kenapa sesetengah orang takut kepada mayat (masa kecil2 dulu takut sebab dimomokkan). Bukankah kita juga bakal menjadi mayat?

    ReplyDelete
  4. memang sedap bau bunga tu
    wangi je.....

    ReplyDelete
  5. agama lain bayar 10k untuk cop tempat mati :)

    org kita takot mati :D

    ReplyDelete
  6. masa kebumikan ank spupu dlu kat selayang, kawasan perkuburan tu mmg terpinggir, atas bukit, jalan rosak teruk.

    ReplyDelete
  7. byk nyamuk ek kat kaw. perkuburan yg GB pegi tuh

    ReplyDelete
  8. salam takziah..

    itu la, aku memang dah lame nak proposed guidelines selepas tanam jenazah, atas permukaaan kubur itu di letak rumput carpet.. tp majlis x mau maintain la pule..

    kalo kat singapore, kawasan perkuburan dia memang macam itu, even yang muslim punya juga. Hijau mata memandang..sejuk jea..siap ada jogging track..

    ReplyDelete
  9. Kubur tu tempat tenang
    Nak cari tenang pergi kubur
    Disamping tenang dapat muhasabah diri mengingati mati

    ReplyDelete
  10. salam takziah dari saya GB.

    pergi kubur ni bleh mendtgkan keinsafan kepada kita yang sering hidup dalam kelalaian ni

    ReplyDelete
  11. To me, kubor tempat ternak nyamok... perasan tak vase yg ditinggalkan bersepah-sepah..?

    ReplyDelete
  12. gua dah baca .. tapi gua tak reti nak komen.. itu jer nak kabo..

    ReplyDelete
  13. Aslmkm GB.
    Al Fatihah.
    Rasanya sekarang sudah agak berbeza. Orang seram di sana mungkin kerana seram memikirkan keberadaan di alam barzakh sana.
    Dulu kecil2, Makam Raja jadi tempat permainan sebab seperti taman dengan cerun2 yg indah ... so kira dari kecil sudah terbiasa berani!
    Tetapi kalau lalu di kubur waktu tengah malam meremang juga ler bulu roma!:)

    ReplyDelete
  14. memang itu destinasi terakhir dan memang ramai yang takut sebab tak tahu bagaimana keadaan di alam sana..adakah amalan mencukupi, diterima? bukan kerana takut dengan ahli2 yg telah kembali. namun dengan kematangan usia, kefahaman meningkat tentu ketenangan dirasai..seperti yg dinikmati GB :)

    cerita2 seram yg mengaitkan dgn ahli2 kubur menyalahfahamkan ajaran agama..

    ReplyDelete
  15. heh heh heh....
    (kita tau alba=putih)
    obtusa??

    obtuse eh??

    ReplyDelete
  16. kubur mrka bersih seban ada baru jer..time semak time dia bakar duit merah tuh..heeeee

    ReplyDelete
  17. sahromnasrudin:
    salam takziah...
    pergi ke kubur ada adabnya. mmg kene jaga tu. sebagaimana juga pergi ke masjid dan tempat2 elok yg selainnya.

    ReplyDelete
  18. BonekadalamChermin:
    setiap anugerah itu indah. :)

    ReplyDelete
  19. puteri:
    tuh la...makin byk pulak citer2 antu skrg kan?

    ReplyDelete
  20. kakcik:
    kan kan? nanti kita pun akan jadi mayat. ngeee

    ReplyDelete
  21. sayangsayangibu:
    mmg wangi....tapi ada yg takut nak tanam pokok tu kat umah. kihkihkih

    ReplyDelete
  22. Apa nk takut...kubur pusat peranginan terakhir utk kita semua...

    akk 2 minggu sekali ziarah kubur mak...kubur tmpt beri ketenganan dan menginsafkan kita semua...jdnya rajin2 ke pusara..kalau takde family cabut2 rumput yg meliar pd kubur yg terbiar sepi...tk rugi kita jd keluarga angkatNya...

    Renung2kan n slmt beramal...

    ReplyDelete
  23. elyse:
    nak masuk syorga pun takut ke kan?

    ReplyDelete
  24. GC:
    kondisi kubur yang teruk la yg buat org takut nak pegi. dan tambah menyusahkan kalau ada kematian, org yg menguruskan jenazah ni perlu keselasaan juga nak berurusan kat situ..

    ReplyDelete
  25. fatin:
    banyak nyamuk. terpaksa buat adegan tampar menampar. :)

    ReplyDelete
  26. mas:
    bayangkan kalau semua kubur kiut guidelines cam kt s'pore tu, mesti betambah indah landscape kat malaysia ni kan

    ReplyDelete
  27. alien:
    kamu punya bahasa yg sama seperti saya. :)

    ReplyDelete
  28. noreed:
    terima kasih. entahlah, masih pening fikir kenapa org associate kan kubur dgn momok sedangkan sepatutnya perasaan yang patut ada adalah insaf...

    ReplyDelete
  29. gedek:
    sebab tu kat kubur tu byk nyamuk....

    ReplyDelete
  30. -•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•:
    guwe igt guwe je yg tak reti komen entri kamu..ropenye kamu pun x reti komen entri guwe gak.kukuikui

    ReplyDelete
  31. DDrfauziah:
    bagus kalau auntie share pengalaman bermesra dgn kubur ni. suke juga GB nak tau. :)

    ReplyDelete
  32. ummi5:
    hmm..kamu pun ada bahasa yg sama dgn GB. kite patut jumpa untuk minum kopi lah. :)

    ReplyDelete
  33. drSinga:
    heheh. fandai.... Plumeria yg kat kubur tu Plumeria obtusa sebab...tgk daunnya.

    Kalau Plumeria alba pun bunga putih tapi daunnya acuminata. eheheh...yg penting sume spesis cantik dan wangi. :)

    ReplyDelete
  34. kak CT:
    patutnye kite kene buat mcm akak la... :)

    ReplyDelete
  35. kubur org islam x boleh diperindahkan dgn binaan mcm org cina atau kristian..

    p/s:ape maksud obbk...terlambat hinggap kat entri ni.

    ReplyDelete
  36. @EE

    perindahkan tak semestinya dgn struktur yang kekal. sekurang-kurangnya rumput kasi tebas, replace dgn rumpur carpet, tak ke indah?

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D