Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Saturday, October 23, 2010

OBBK: Bagaimana mahu hidup beratus-ratus tahun?

Ke mana hala tuju anda hujung minggu ini? Ke utara, selatan, timur, atau barat?
Pagi ini GB ada terbaca di blog Kak CT. Tentang pendermaan organ. 

Disebabkan itu GB terpanggil untuk mengulas sedikit tentang perkara ini. Melalui pembacaan, dalam Islam, hukum mendermakan organ adalah harus. Anda boleh google sendiri atau jika malas baca sahaja di sini

Malah untuk jangka panjang isu ini mungkin akan meningkatkan kesihatan kita. Kesihatan pula adalah mahkota orang mukmin. Mahu tahu kenapa GB berkata demikian?
.
.
.

Apabila kita sudah berikrar untuk mendermakan organ, maka sudah semestinya kita akan menjaga kesihatan diri supaya organ dalaman juga turut berada dalam keadaan baik terutamanya apabila mahu digunakan kelak. Dan tidak salah juga jika kita membuat permintaan agar penerima organ nanti menjaga kesihatannya dengan elok supaya organ yang sudah diterimanya nanti mungkin boleh didermakannya kepada orang lain pula. 

Pada pendapat GB yang tidak arif dalam ilmu perubatan malah takutkan doktor ini, perkara tersebut tidak mustahil. Atau mungkin ada di antara kawan-kawan doktor GB yang boleh beri fakta sebenar tentang perkara ini?

Katakanlah boleh, maka organ kita akan berkhidmat untuk tubuh orang lain pula selepas itu. Dan mungkin juga untuk orang selepas itu lagi. Dan lagi. Dan lagi. Jadi, tidak mustahil untuk kita terus hidup (di dalam tubuh orang lain) walaupun zahirnya kita sudah lama menjadi tanah bukan?

Sekadar pandangan peribadi.

Selamat berhujung minggu.

P/S: Tubuh badan kita pinjaman Tuhan semata-mata. Jangan zalimi.

32 comments:

  1. i like....

    sebelum itu, jom derma darah di pusat darah negara. aku volunteer sepanjang hidup untuk itu.

    shall we?

    ReplyDelete
  2. Ding dong! Tima kasih mberi pkhimatan tbaik utk pelanggan semua...ekekeke (sekema tul)....

    ReplyDelete
  3. suka!

    saya mahu derma HATI.

    sebab itu saya perlu
    menjaga hati saya dgn baik
    supaya,

    HATI TIDAK SAKIT
    HATI TIDAK CALAR
    HATI TIDAK LUKA

    setiap niat juga datang
    dari hati.

    semoga yg mendapat hati saya,
    dapat menjaganya dengan baik2 juga.

    :)

    ReplyDelete
  4. mungkin akan pilih kat sape yg nak diderma....esp bagi kt familiy la...

    ReplyDelete
  5. Teringin nak derma darah, tapi tak layak sebab kurang darah...huhu...

    ReplyDelete
  6. suka ayat nota kaki GB:
    "Tubuh badan kita pinjaman Tuhan semata-mata. Jangan zalimi."

    ReplyDelete
  7. Bb terfikir juga nak menderma tapi tak tahu kenapa masih berat hati ni..huhu

    ReplyDelete
  8. pinjam dua poh hinggit.. ihiks

    ReplyDelete
  9. belum terdetik lagi nak derma organ..tapi kalau derma darah, anytime =)

    ReplyDelete
  10. err, saya adalah citizen yg x patut dicontohi. saya takut derma darah. apatah lagi derma organ walaupun waktu tu saya x tahu ape2 lagi

    sound scary. huhuhu

    ReplyDelete
  11. semuanya adalah pinjaman di dunia yg fana ini

    ReplyDelete
  12. seandainya aku membuat keputusan utk menderma mana-mana organ aku, boleh kah kiranya aku meletakkan syarat-syarat bagi penerima?

    1. org Islam
    2. bukan perokok/minum arak

    boleh kah begitu?

    ReplyDelete
  13. saya sudah ikrarkan untuk menderma apa2 organ yang boleh diderma bila saya sudah berhenti bernafas nanti...
    .

    ReplyDelete
  14. Dan lagi. Jadi, tidak mustahil untuk kita terus hidup (di dalam tubuh orang lain) walaupun zahirnya kita sudah lama menjadi tanah bukan?

    :)

    ReplyDelete
  15. MasZuber:
    dat's a good start. :)
    i should be a volunteer too.

    ReplyDelete
  16. BonekadalamChermin:
    itu bahagian paling susah saya mahu derma. hihihi

    ReplyDelete
  17. Zezebel:
    kene mkn byk iron. (eh betul ke iron?)

    ReplyDelete
  18. noreed:
    mmg pinjaman. haram hukumnya utk kite berbuat sewenang2nya.

    ReplyDelete
  19. ciK LyndaWawa igUana:
    bila dah mati...

    ReplyDelete
  20. Bb Hussain:
    takpe. hak individu tu...

    ReplyDelete
  21. six.september =_= :
    derma darah kene mulakan baru tau rasanya kot...sbb GB pun penakut gak. hihihi

    ReplyDelete
  22. Poyaty:
    hihi...takpe. once again, itu hak individu

    ReplyDelete
  23. sahromnasrudin:
    betul tu...sebab tu Allah bagi kita akal

    ReplyDelete
  24. tinailyani:
    aku rasa tak salah kot buat syarat mcm tu.

    ReplyDelete
  25. DrSinga:
    bagusnya akak....patut dicontohi ni...

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D