Tentang GB

My photo
Conservative . But not a traditionalist . Impulsive . Unpredictable . Single . Sometimes available. But sometimes not.

What makes your day?

IG - cikgadisbunga

*

gadisbungablog@gmail.com

Kengkawan

DISCLAIMER

All contents in this blog is personally written by the owner (unless stated otherwise). The owner will credit the original source of any info if there is any. None of the contents can be used as educational references, neither grammatically nor factually. The pictures taken are just for fun and were captured by the blog owner herself (unless stated otherwise). None of the contents and pictures can be copied without permission, thank you.

Friday, October 8, 2010

Mari Mencintai Bahasa Kebangsaan Kita

Ada cadangan lain bagi menggantikan perkataan-perkataan ini?
(Gambar diambil di dalam tandas bangunan Faber Tower, Taman Desa)
Sempena menyokong Bulan Oktober sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan, blog GB pun akan menggunakan bahasa kebangsaan sahaja.

Sepenuhnya. 

Sebagai tanda kasih kepada bahasa kita. Dan sebagai bukti yang GB adalah seorang gadis Melayu yang sayangkan bahasa kebangsaannya. Walau bahasa GB nanti tidak sehebat Ahmad Fedtri Yahya, tapi tidak salah mencuba kan?

Cintailah Bahasa Kita

P/S: Rasa seperti berada di zaman klasik pula. (Ketawa)

P/S 2: Aktiviti singgah dan komen dari blog ke blog (blogwalking) tidak dapat GB laksanakan buat masa ini kerana talian jaringan dalaman (internet) sangat mencemburui. GB akan mula berkunjung ke blog anda sebaik sahaja jaringan dalaman kembali cemerlang. Sekian. Terima kasih.

39 comments:

  1. wahai adindaku sigadis bunga, marilah kita bersantap-santapan bersama-sama kerana perut kekandamu MDT sudah berirama shuffle minta diisikan dengan juadah yg enak2..

    tiba2 rase mcm duduk dalam istana zaman hang tuah..lalalalala

    ReplyDelete
  2. wahai kanda MDT ku, shuffle itu kuihkah? :p

    ReplyDelete
  3. "sila kosongkan cache setelah guna"
    hoho

    ReplyDelete
  4. wahai GB
    yang manis budi pekerti dan bahasa ...
    comel sahaja tulisan ari ini

    ReplyDelete
  5. Saya juga bersetuju dengan GB. Penggunaan bahasa yang betul adalah digalakkan. Kita tidak patut menggunakan bahasa-bahasa sms. Sekian. Takkan Melayu hilang di dunia.

    ReplyDelete
  6. capaian disekat (sampai sekarang tak tau apa inggerisnya)

    ReplyDelete
  7. Terus teringat pada seorang GADIS (yang konon nak jadi ipar dua biras saya)

    Saya tanya, “Mana ** (nama pakwe dia)?”

    Jawapan dia, “BERAK!”

    Cisss! biadap dengan saya. Macam dah takda perkataan yang lebih manis dari itu.

    ReplyDelete
  8. assalammualaikum saudari..izinkan mama tumpang membaca sebentar di sini...harap sudilah saudari mengunjungi rumah mama pula..:)

    ReplyDelete
  9. ahaha, cikgu BM marah ni. ayat sungguh lah D-. hehe

    ReplyDelete
  10. ohhh Gadis Bunga,

    alangkah indah hari jumaat yang mulia ini.

    kalau lah saudari berak, jangan lah saudari lupa untuk menyiram taikkk tersebut.


    sekian,
    adinda GC.

    ReplyDelete
  11. Gambar GB yang ni memang yang terbaik. Hehehehehe.... tergelak saya sorang-sorang tengok ni. mana dapat idea tu?

    ReplyDelete
  12. alien: ada inggerisnya. takut ada yang tidak faham. (senyum)

    ReplyDelete
  13. Scha: lihat...indah kan bahasa kita? (senyum)

    ReplyDelete
  14. alyse: berry itu bermaksud lain. takut ada yang salah faham juga. (ketawa kecil)

    ReplyDelete
  15. 'kalau berak keras..siram banyak-banyak..'

    ReplyDelete
  16. Razif Radzi: pencinta melayu memang begitu (senyum simpul)

    ReplyDelete
  17. KGG: servis not evelebel kah? (ketawa kecil)

    ReplyDelete
  18. azie: mungkin dia dah terbiasa begitu. jadi kita perlu bimbing dia secara lebih intensif lagi. apa-apa pun, gadis tersebut sepatutnya tahu menyesuaikan diri dan perkataan yang digunakan terhadap orang lain kalau tidak mahu jadi bahan di blog. (ketawa kecil)

    ReplyDelete
  19. Ogy: terima kasih sudi berkunjung ke sini. aakan kubalas kunjungan tuan hamba sebaik sahaja talian jaringan dalaman kembali seperti sediakala. (senyum)

    ReplyDelete
  20. GB nak jadik cikgu Bahasa Melayu ke???

    ReplyDelete
  21. Poyati: harap-harap lebih ramai lagi guru Bahasa Melayu akan bergembira (senyum)

    ReplyDelete
  22. Gadis Comel: Sesungguhnya bukan saya yang punya angkara (gelak besar)

    ReplyDelete
  23. Belle: Gambar itu ditangkap di tandas di sebuah bangunan. nasib baik GB memang bersahabat baik dengan kamera. (senyum)

    ReplyDelete
  24. Dr Singa: takut nanti tumbuh pokok pula kalau disiram banyak-banyak. (ketawa kecil)

    ReplyDelete
  25. Sahrom: Sesungguhnya penggunaan Bahasa Melayu bukanlah terhad kepada guru Bahasa Melayu semata-mata (senyum)

    ReplyDelete
  26. "Sila siram setelah melepaskan hajat"

    adakah ayat itu kedengaran lebih manis? (kenyit mata)

    ReplyDelete
  27. h4n13: betapa manisnya bahasa melayu. 'hajat' boleh digunapakai di dalam banyak acara seperti acara meminang dan acara rutin di tandas. indah bukan? (ketawa tertahan)

    ReplyDelete
  28. wah GB wanita melayu terakhir :)

    ReplyDelete
  29. cik fiza: siapa bilang gadis melayu tak menawan...? (senyum)

    ReplyDelete
  30. rajinnyer tulis camtu, siap ada shadow lagikk.. ekeke

    ReplyDelete
  31. d_tieah: macam itulah orang melayu. (senyum)

    ReplyDelete
  32. en_me: setahun sekali sahaja. kalau bukan kita siapa lagi. (senyum simpul)

    ReplyDelete
  33. perkataan 'dan' digunakan sebagai penyambung ayat, bukan pemula ayat. kekeke :p

    ReplyDelete
  34. komen perlu berbahasa melayu formal jugakah? hihi.. pasal topik ni.. mmg kelako.. esp. tolong siram..apa yg nak disiram tuh ek.. hihi.. memadai dgn 'pls keep the toilet clean' 'sila jaga kebersihan tandas'.. kan ke lagik senang.. huhuu

    ReplyDelete
  35. tina: baru nak mula balik...hahaha

    ReplyDelete
  36. fatin: dah tentu2 makcik cleaner yg tulis. aduiii...hihihi

    ReplyDelete
  37. marilah kita sama2 melakukan anjakan paradigma sekarang demi memertabatkan bahasa melayu kita..


    (terasa skema disitu okay..hau3!)

    ReplyDelete

...kerana komenmu begitu berharga! :D